Utylizacja sprzętu elektronicznego – regulacje prawne

Utylizacja sprzętu elektronicznego – regulacje prawne

Urządzenia elektroniczne towarzyszą nam na każdym krok. Komputery, telefony, sprzęt RTV – trudno sobie wyobrazić normalne funkcjonowanie bez tych i wielu innych sprzętów. Urządzenia te nie są jednak wieczne, w końcu przychodzi moment, kiedy należy pozbyć się starego sprzętu i zakupić nowy. Problem w tym, że zgodnie z wprowadzonymi przepisami nie można po prostu wyrzucić starego komputera wraz z innymi śmieciami.

Strony www Strony www

Utylizacja elektroniki – akt prawny

Obecnie obowiązującym aktem prawnym regulującym przepisy dotyczące kwestii utylizacji i ponownego wykorzystania sprzętu elektronicznego jest Ustawa z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Przepisy w niej zawarte weszły w życie 1 stycznia 2016 roku, ich zadaniem jest wdrażanie unijnej dyrektywy ws. zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Ustawa ta zastąpiła obowiązującą wcześniej ustawę z dnia 29 lipca 2005 roku.

Najważniejsze zmiany prawne

Nowa ustawa wprowadza szereg zmian do przepisów. Dotyczą one między innymi zbierania zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego. Zgodnie z obowiązującymi do tej pory przepisami podmiot wprowadzający sprzęt elektroniczny na rynek dla gospodarstw domowych zobowiązany był do osiągnięcia minimalnego limitu zebranego sprzętu elektronicznego, odpowiadającego 35% masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w roku poprzednim. Obecnie limit ten wynosi 40% masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w trzech poprzednich latach – od początku 2021 roku będzie on wynosił już 65%. Każdy sprzedawca sprzętu elektrycznego i elektronicznego posiadający sklep o powierzchni ponad 400 m2 jest zobowiązany do przyjęcia każdego zużytego urządzenia elektrycznego, którego żaden wymiar nie przekracza 25 cm – klient może zwrócić takie urządzenie bez konieczności kupna nowego. Jeśli kupujemy nowy sprzęt, sprzedawca ma obowiązek bez dodatkowych opłat przyjąć stary. Do zbierania niekompletnego sprzętu oraz jego części upoważnione są zakłady przetwarzania, punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz firmy odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Samodzielny demontaż sprzętu w celu sprzedania jego części w punkcie skupu złomu jest nielegalny. Ustawa wprowadza również przepisy dotyczące ewidencji przyjmowanych odpadów.

Opracowanie:
Joanna
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz