Artykuł sponsorowany

Usterki przekładni kierowniczych

Usterki przekładni kierowniczych

Samochód jest skomplikowaną konstrukcją, złożoną z części i podzespołów, z których każdy odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu pojazdu. Uszkodzenie na skutek wypadku czy ograniczenie sprawności w wyniku długiej eksploatacji wpływają nie tylko na parametry jazdy, ale też na jej bezpieczeństwo. Jednym z tych ważniejszych komponentów jest przekładnia kierownicza.

Rola przekładni kierowniczej w samochodzie

Przekładnia kierownicza (nazywana potocznie maglownicą) jest częścią mechanizmu, który odpowiada za przenoszenie ruchu obrotowego koła kierownicy na element nazywany zwrotnicą. W efekcie pracy tego układu koła skręcają i samochód może zmienić kierunek jazdy. W nowoczesnych pojazdach najczęściej pojawia się przekładnia zębatkowa w kilku wariantach: manualna, do samochodów bez wspomagania kierownicy, do układów ze wspomaganiem hydraulicznym oraz z zabudowanym układem wspomagania elektrycznego.

Chociaż wspomaganie hydrauliczne powoli odchodzi w przeszłość, samochody wyposażone w takie rozwiązanie wciąż jeżdżą po drogach, a przekładnie kierownicze niekiedy ulegają w nich uszkodzeniom. Przyczyn usterek przekładni kierowniczych jest bardzo wiele, począwszy od sposobu i miejsca prowadzenia pojazdu, po zużycie się wewnętrznych elementów przekładni, spowodowanych ich eksploatacją. Jazda po nierównej powierzchni, przejazdy po nierównych torowiskach kolejowo-tramwajowych, czy też podjazdy z nadmierną prędkością pod wysokie krawężniki może przyczynić się do szybszego zużycia poszczególnych elementów, co finalnie grozi pojawieniem się pierwszych problemów z  układem wspomagania.

Najczęstsze usterki przekładni kierowniczej

Awaria przekładni kierowniczej objawia się w charakterystyczny sposób – nietypowymi i wcześniej nieobecnymi stukami czy zgrzytami, oporem przy skręcaniu kierownicy, wyciekiem płynu hygraulicznego, czy też reakcją kół nieadekwatną do wykonanego skrętu kołem kierownicy. Każdy z tych przypadków powinien skłonić do wizyty w warsztacie i przeprowadzenia diagnostyki. Oto przykładowe awarie maglownicy.
  1.  Wycieki oleju spod osłon przekładni kierowniczej– szczególnie często pojawiają się w sezonie jesienno-zimowym i są spowodowane zużyciem gumowych uszczelek wewnątrz przekładni. Kiedy ciecz, elementy takie jak brud, kurz, piasek, dostanie się pod osłony, szybko powoduje korozję elementów zębatych,    odrywanie się opiłków metalu, które w konsekwencji niszczą uszczelnienia. Taka nieszczelność zazwyczaj wymaga gruntownej diagnozy listwy i zaworu przekładni pod kątem ich zużycia i możliwości regeneracji lub wymiany na nowe elementy.
  2. Uszkodzenia mechaniczne – niesprawny zawór rozdzielający olej, wytarcie tulei prowadzącej listwę przekładni, wyszczerbienie zębów na listwie czy niedrożne kanały przekładni zazwyczaj wymagają wymiany całego elementu. Można też skorzystać z opcji regeneracji przekładni. Specjalizują się w niej firmy takie jak Lauber Sp. z o. o. – Inter Cars Group ze Słupska.
  3. Skokowe lub jednostronne wspomaganie kierownicy – zazwyczaj jest efektem przecieku wewnątrz zaworu przekładni kierowniczej lub nieprawidłowo wykonanego odpowietrzenia układu po wymianie oleju lub elementów takich jak pompa, przekładnia czy też zbiornik wyrównawczy.  Jeśli problem występuje po naprawie układu wspomagania, zazwyczaj wymagane jest ponowne, prawidłowe jego odpowietrzenie. O obecności powietrza w układzie mogą świadczyć wyczuwalne drgania na kierownicy lub spieniony płyn hydrauliczny w zbiorniczku wyrównawczym.
  4. Mniejsza siła wspomagania – może być efektem m.in. zużyciem się pompy hydraulicznej, która po wielu latach pracy, traci swoje pierwotne parametry wydatku ciśnienia. Innym powodem może być zużycie oleju. Przepłukanie układu i wymiana oleju na nowy lub finalnie wymiana na nową pompę powinna rozwiązać problem.

Większość wymienionych uszkodzeń można naprawić, wymieniając pojedyncze elementy układu. W przypadku uszkodzeń mechanicznych, takich jak wygięta listwa, uszkodzenia powypadkowe czy pęknięcia, przekładnia kwalifikuje się do wymiany.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz