Artykuł sponsorowany

Układy napędowe samochodów osobowych

Układy napędowe samochodów osobowych
Na przestrzeni lat powstało wiele marek oraz modeli samochodów osobowych. Z roku na rok wprowadza się bardziej nowoczesne mechanizmy oraz udogodnienia dla właścicieli tych pojazdów, aby podróż nimi była jeszcze wygodniejsza oraz bezpieczniejsza. Nikogo nie powinien więc zdziwić fakt, że w różnych samochodach wykorzystuje się rozmaite rozwiązania. Tak jest również w przypadku układu napędowego.

Czym jest układ napędowy?

Jak sama jego nazwa wskazuje, jest to system napędzania samochodu. Ma on za zadanie przeniesienie mocy z silnika na koła pojazdu, co umożliwia osiągnięcie różnych prędkości jazdy oraz momentów obrotowych tych kół. W skład typowego układu napędowego wchodzą takie elementy jak sprzęgło, skrzynia biegów, przekładnia główna, półosie napędowe oraz koła, ale tylko te, które napędzają pojazd. Istnieją układy, w których wszystkie elementy tworzą jedną całość, lub takie, gdzie poszczególne części umieszczone są oddzielnie. Dodatkowo trzeba wspomnieć, że teraz coraz bardziej popularne stają się automatyczne skrzynie biegów. Ich serwisem zajmuje się na przykład firma Peter Renz, posiadająca swoje warsztaty w Grójcu oraz Kościanie.


Rodzaje układów napędowych w samochodach osobowych

W samochodach osobowych można wyróżnić cztery rodzaje układów napędowych. Rozróżnia się je ze względu na umiejscowienie silnika i pozostałych elementów, które wchodzą w skład układu napędowego. Podstawowym systemem jest klasyczny, napędzany tylną osią, gdzie silnik, sprzęgło oraz skrzynia biegów są umieszczone z przodu samochodu. Jak każdy układ, ma on zarówno swoje zalety, jak i wady. Do tych pierwszych można zaliczyć długi układ wydechowy, co daje lepsze tłumienie oraz możliwość zbudowania silnika nawet z dwunastu cylindrów. Jedna z wad to umiejscowienie wału napędowego wzdłuż całego pojazdu, co zmniejsza komfort jazdy szczególnie pasażera siedzącego pośrodku tylnej kanapy, który nie ma miejsca na nogi. Następny to układ przedni zespolony. Tutaj również silnik, sprzęgło i skrzynia biegów są umieszczone z przodu, jednak napędzane są osią przednią. Jego zaletą może być niższy koszt całego systemu - ze względu na to, iż jest on zespolony, to znaczy stanowi jedną część. Taki układ charakteryzuje się jednak znaczną masą, co wpływa na szybsze zużycie bieżnika przednich opon. Trzeci to tylny zespolony. Tutaj również wszystkie części są ze sobą połączone. Różnica jest w tym, że znajdują się one z tyłu, a nie z przodu samochodu. Taki układ jest bardzo rzadko stosowany, a najczęściej można go spotkać w bardzo drogich, sportowych samochodach. Dzięki temu, że przód samochodu jest wolny, pozostaje więcej miejsca na konstrukcję przedniego zawieszenia. Jednak ma to również swoje wady, ponieważ w takich samochodach nie ma zazwyczaj miejsca na duży tylny bagażnik. Ostatnim z układów napędowych wykorzystywanych w samochodach osobowych jest 4 x 4. Trzeba mieć świadomość tego, że taki system musi pozwalać na bezpieczne toczenie się pojazdu na zakręcie, czyli koła osi przedniej i tylnej nie mogą się obracać z takimi samymi prędkościami. Zaletą zastosowania takiego układu jest równomierne zużycie opon i mniejsza wrażliwość na boczny wiatr. Jednocześnie taki układ jest droższy i zużywa większą ilość paliwa.


Bez względu na to, jaki samochód oraz jaki układ napędowy się wybierze, trzeba pamiętać o tym, że ważny jest późniejszy serwis pojazdu. Warto skorzystać z oferty profesjonalnej firmy, jaką w tym zakresie jest Peter Renz.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz