Materiał Partnera

Układ zawieszenia w aucie terenowym

Układ zawieszenia w aucie terenowym

Wielu właścicieli aut terenowych odwiedza warsztat samochodowy w celu modyfikacji układu zawieszenia. Dzięki temu chcą mieć możliwość używania swojego auta w trudniejszych warunkach terenowych. Dlatego przygotowaliśmy artykuł, w którym porównujemy zawieszenia klasycznego SUVa z układem zawieszenia auta terenowego. Podpowiemy Wam na jakie elementy układu powinniście zwrócić szczególną uwagę. 

Różnice w układach zawieszenia

Budowa układu zawieszenia to podstawowa różnica między pojazdami typu SUV a klasycznymi „terenówkami”. Zawieszenie aut terenowych pozwala pokonywać przeszkody spotykane w trudnym terenie. Z drugiej strony na płaskiej drodze ten typ zawieszenia nieco obniża komfort jazdy. W przypadku SUVa układ zawieszenia wykazuje zupełnie odwrotne cechy. Na równej drodze sprawuje się wyśmienicie, ale w trudnym terenie nie jest w stanie sobie poradzić. Od czego to zależy?

Zawieszenie niezależne

Zawieszenie niezależne możemy spotkać w większości aut, które poruszają się obecnie po drogach. Ideą zawieszenia niezależnego jest, aby koła były amortyzowane niezależnie od siebie. W tego typu układzie każde koło posiada swój odrębny układ zawieszenia. Pracując nie wpływa w żaden sposób na przeciwległe koło. Dzięki temu w terenie o umiarkowanym stopniu trudności wszystkie koła tłumią drgania niezależnie od siebie. To sprawia, że jazda po nierównościach nie jest odczuwalna przez podróżujących. Nadwozie pozostaje w poziomie, a koła, po wjechaniu w koleiny, poruszają się w górę i w dół. W przednim zawieszeniu tego typu pojazdów stosuje się kolumnę McPhersona, która spełnia funkcję amortyzującą oraz jezdną. Z kolei tylna oś jest wyposażona w układ kilku wahaczy. W zależności od konstrukcji pojazdu mogą to być dwa wahacze, które są ustawione poprzecznie. Czasem możemy spotkać się z dodatkowym wahaczem wzdłużnym lub układem złożonym z pięciu wahaczy. To sprawia, że auto typu SUV lub crossover może pokonywać bez trudu nieutwardzone drogi nawet ze znaczną prędkością.

Zawieszenie w aucie terenowym

Zanim odwiedzimy warsztat samochodowy w celu modyfikacji układu zawieszenia na bardziej terenowy powinniśmy poznać zasadę jego działania. W typowych autach terenowych układ zawieszenia działa tak, aby koła miały zawsze kontakt z podłożem. Gdy klasyczny SUV najedzie jednym kołem na wzniesienie, to drugie koło znajdzie się w powietrzu. Żadna siła nie spowoduje, aby zostało ono dociśnięte do podłoża. W aucie terenowym koła jednej osi są ze sobą połączone „na sztywno” za pomocą stalowej belki. Kiedy prawe koło unosi się w górę, to lewe jest dociskane w dół. Typowe auto terenowe posiada sztywne mosty w obu osiach, dzięki czemu ma możliwość tzw. wykrzyży. Jest to sytuacja, kiedy osie pojazdu znajdują się w różnych pozycjach. Patrząc z przodu na auto można mieć wrażenie, że osie krzyżują się ze sobą. Zalety sztywnych mostów w terenie są jednocześnie ich wadą na równej nawierzchni. Jazda po utwardzonej drodze, szczególnie na zakrętach, może być niebezpieczna.

Modernizacja zawieszenia to poważna ingerencja w konstrukcję pojazdu. Wszelkie modyfikacje powinien wykonywać doświadczony warsztat samochodowy. Przykładem niech będzie serwis Carmont, który specjalizuje się w autach terenowych. W każdym przypadku należy zastanowić się wcześniej do jakich celów będziemy używać naszego pojazdu. Czy będzie on pracował w trudnym terenie, czy po prostu czasem będziemy chcieli zrobić sobie wycieczkę gruntowymi, utwardzonymi drogami. To determinuje wybór układu zawieszenia.
Opracowanie:
Parchowo, Kartuska 64
tel. 692 886 336
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz