Materiał Partnera

Układ hamulcowy w samochodzie ciężarowym - jak wygląda i z czego się składa?

Układ hamulcowy w samochodzie ciężarowym - jak wygląda i z czego się składa?

Samochody ciężarowe, które bardzo często poruszają się na naszych drogach powinny posiadać przede wszystkim sprawne elementy. Jednym z takich komponentów, które mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo nie tylko kierowcy, ale również innych uczestników ruchu drogowego są oczywiście hamulce. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje na temat układu hamulcowego w samochodzie ciężarowym.

Z czego zbudowany jest układ hamulcowy w samochodzie ciężarowym?

Pneumatyczny czy też powietrzny układ hamulcowy, bo właśnie taki powinien znaleźć się w każdym samochodzie ciężarowym składa się z kilku niezwykle ważnych i współpracujących ze sobą elementów, dzięki którym tak ciężka maszyna jest wstanie zahamować, a są to:

  • Zawory sterujące
  • Siłowniki
  • Zawory zwrotne
  • Zawory przeciążeniowe
  • Zbiorniki ze sprężonym powietrzem
  • Przewody łączące i zasilające
  • Pedał hamulca

Na jakie typy dzieli się pneumatyczny układ hamulcowy?

Każdy pneumatyczny układ hamulcowy składa się tak naprawdę z dwóch części, które mają odrębne zadania. Całość tego układu dzielimy na:

  • Układ sterujący - Jest to część pneumatycznego układu hamulcowego odpowiedzialna za odpowiedni przepływ sprężonego powietrza, które znajduje się w zbiornikach, a dostarczane jest do siłowników, które z kolei mają wpływ na działanie hamulców.
  • Mechanizm hamulcowy (bębnowy lub tarczowy) - Podobnie jak w przypadku hydraulicznego układu hamulcowego tak i tutaj jest to komponent odpowiedzialny za hamowanie, czyli wytworzenie siły tarcia pomiędzy tarczą hamulca a kołem pojazdu.

Jakie są rodzaje hamulców w pneumatycznym układzie hamulcowym?

Całość pneumatycznego układu hamulcowego składa się łącznie z czterech typów hamulca takich jak:

  • Hamulec roboczy (zasadniczy) - Podstawowy rodzaj hamulca, który odpowiedzialny jest za zatrzymanie się pojazdu poprzez wciśnięcie pedału hamulca.
  • Hamulec pomocniczy - Jest to hamulec wspomagający hamowanie pojazdu w przypadku wystąpienia awarii w hamulcu roboczym.
  • Hamulec ręczny (postojowy) - Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych tak i tutaj hamulec ręczny odpowiedzialny jest za utrzymanie pojazdu w stałej pozycji nawet przy lekkim nachyleniu danej drogi.
  • Hamulec zwalniający (retarder) - Jest to rodzaj hamulca, który pomaga kierowcy ciężarówki utrzymywać stałą prędkość na drodze lub stopniowe zmniejsza jej w przypadku jazdy po drodze posiadającej dość duży kąt nachylenia w dół.

Regularna wymiana zużytych komponentów

Jak już pisaliśmy, hamulce to jeden z najważniejszych elementów każdego pojazdu, w tym również samochodu ciężarowego i bardzo ważne jest aby każdy, nawet najmniejszy element tego układu był w stu procentach sprawny. Jeżeli chodzi o części zamienne do pneumatycznego układu hamulcowego, to możemy je kupić w hurtowni części samochodowych Dekmot.

Opracowanie:
Jelcz-Laskowice, pl. Wrzosowy 6
tel. 504 201 707
Oceń artykuł (1)
2.0
Komentarze
Dodaj komentarz