Twój adres w sieci, czyli czym jest domena internetowa?

Twój adres w sieci, czyli czym jest domena internetowa?

Chcesz rozpocząć działalność w sieci? Pierwszym krokiem na drodze do firmowej strony WWW jest domena internetowa. Wraz z hostingiem i oryginalnym projektem witryny zapewnia możliwość dotarcia do użytkowników, a tym samym potencjalnych klientów. Za jej prawidłowe działanie odpowiada system zwany DNS, czyli Domain Name System. Sprawdź, czym dokładnie jest unikalny adres serwisu i jak można go pozyskać. Przekonaj się również, czym różni się od hostingu.

Domena internetowa – co to jest?

Jednym z komponentów niezbędnych do stworzenia firmowej strony WWW jest domena internetowa. Stanowi pierwszy element witryny, z którym ma do czynienia użytkownik. To właśnie dzięki niej możesz spójnie prezentować swoją markę w sieci czy wyróżnić się na tle konkurencji. Z pewnością zdajesz sobie sprawę, jak istotne jest uzyskane na tym etapie wrażanie. W końcu to właśnie nazwę zapamiętują i wpisują w wyszukiwarce Google odbiorcy. Musisz wiedzieć, że pod tym tajemniczym terminem kryje się unikalny adres każdej platformy online.   

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>

Wybrana przez nas domena internetowa jest niepowtarzalna na całym świecie. Obok hostingu i projektu stanowi najważniejszy element dla dalszej działalności portalu WWW. Składa się z dwóch podstawowych części:

  • Nazwy głównej

Najprostszym rozwiązaniem jest w tym przypadku wybór nazwy samej firmy. Często przedsiębiorstwa decydują się jednak na określenia związane z produktem oraz usługami czy też na inne frazy dopasowane do danej branży. Odejścia od tej reguły wynikają zazwyczaj z zajęcia domen przez konkurencję czy inne podmioty. Nazwa może zawierać cyfry, litery (duże i małe nie są rozróżniane) oraz znak „-”. Od niedawna można korzystać również z symboli diakrytycznych (np. polskie ą, ę, ć itd.).    

  • Rozszerzenia

Końcówki informują o specyfice i cechach adresu strony. Ich wybór nie powinien być losowy, ponieważ za ich pomocą można wskazać język publikowanych treści, kraj rejestracji, zasięg działalności czy też przeznaczenie i rodzaj platformy. 

nazwa i rozszerzenie

Rodzaje domen internetowych

Wybór zarówno nazwy, jak i rozszerzenia nie powinien być przypadkowy. Razem tworzą tak zwaną root domain, czyli nazwę najwyższego w hierarchii strony adresu. Poza tym domena składa się również z internetowego protokołu http:// lub https:// (ten drugi oznacza, że witryna została zabezpieczona certyfikatem SSL) oraz subdomeny WWW lub innych.

Od razu warto również wspomnieć, że istnieją różne rodzaje adresów internetowych. Ze względu na swoje końcówki w fundamentalnym podziale zostały wyróżnione:

Domeny najwyższego poziomu (ang. TLD – Top Level Domain)

Znajdują się najwyżej w systemie Domain Name System i obejmują zarówno adresy generyczne, które zawierają rozszerzenia globalne (.com) i europejskie (.eu), jak i adresy krajowe (.pl czy .fr). Końcówki funkcjonalne są przypisane zaś do konkretnych odbiorców i informują o rodzaju działalności strony internetowej. Oznacza to, że z danej domeny mogą korzystać wyłącznie organizacje pozarządowe (.ngo), instytucje rządowe (.gov) czy podmioty z danego sektora (.aero dedykowana branży lotniczej czy .edu dla witryn związanych z edukacją).   

Domeny drugiego poziomu (ang. SLD – Second Level Domain)

Znajdują się o jeden poziom niżej w hierarchii systemu DNS od domen TLD i umieszczane są na lewo od kropki, która poprzedza adresy generyczne i krajowe. Zazwyczaj dzielimy je na rozszerzenia: funkcjonalne (.info.pl czy .biz.pl) oraz regionalne, które zawierają nazwy regionu lub miejscowości (waw.pl czy mazowsze.pl).

Na rynku możemy znaleźć coraz więcej różnego rodzaju rozszerzeń. Wiele stron internetowych decyduje się na cieszącą się sporą popularnością końcówkę .online. Pojawiają się także dużo bardziej nietypowe rozwiązania, przeznaczone dla konkretnej działalności czy branż (np. .coffee – kawiarnie, .bar – bary, .art – strony związane ze sztuką).

Różnice między domeną a hostingiem

Wiesz już, czym jest domena. Dlatego od razu warto zaznaczyć, że wraz z hostingiem mają jedną wspólną cechę – są niezbędne do prowadzenia własnej strony w Internecie. Pierwszy z elementów pozwala znaleźć witrynę pod konkretnym adresem, drugi zaś gwarantuje jej wirtualną przestrzeń. Wszystkie serwisy są przechowywane (hostowane) na serwerach. Gdy użytkownik, chce wyświetlić konkretny portal, to musi wpisać jego nazwę w przeglądarce. Platforma zostaje wyświetlona po połączeniu z serwerem. 

Zasadniczo przyjmuje się, że zakup domeny nie jest uzależniony od wyboru hostingu. Jednak uważa się, że strona WWW powinna być hostowana w kraju, do którego jest kierowana. Dlatego też, w sytuacji, gdy tworzysz witrynę dla polskich odbiorców najlepiej zdecydować się na rozszerzenie .pl i na usługę z Polski, która opiera się na udostępnieniu miejsca na serwerze oraz jego zasobów. Z praktycznego punktu widzenia skorzystanie z oferty jednej firmy jest dobrym rozwiązaniem, które pomoże zoptymalizować Twoją pracę. Pamiętaj, że oba świadczenia mają subskrypcyjny charakter.

Rejestracja a kupno domeny na rynku wtórnym

Jeżeli chcesz uruchomić firmową stronę internetową na własną rękę (czyli bez pomocy agencji marketingowej), to musisz zarejestrować adres u właściwego usługodawcy. Pamiętaj, że zawsze może dojść do sytuacji, w której wybrana przez Ciebie domena internetowa jest już zajęta. W takim przypadku możesz zmienić jej nazwę, wybrać inne rozszerzenie, dobrać znaki szczególne lub zamówić opcję na domenę. Innym wyjściem jest zakup domeny na rynku wtórnym. Decydując się na taki krok, musimy sprawdzić reputację, historię czy profil linkowy wybranego adresu. 

Na rynku znajdziemy wiele akredytowanych rejestratorów domen o zróżnicowanej ofercie. To za ich pośrednictwem można dokonać rejestracji w centralnym organie ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers). Usługę wykupuje się na minimum rok, a opłaty mają charakter abonamentowy. Należy jednak pamiętać, że wybrany przez nas unikalny adres nigdy nie stanie się naszą własnością. Wyłączność gwarantuje w tym przypadku jedynie regularne przedłużanie umowy. Jeśli Twojej firmie zależy na utrzymaniu ciągłości, to możesz powierzyć ten obowiązek specjalistom WeNet.

Ile kosztuje rejestracja domeny? Zazwyczaj na cenę mają wpływ trzy podstawowe czynniki:

1. Wybrane rozszerzenie: okazuje się, że opłata uzależniona jest od rodzaju końcówki wybranego adresu. Co do zasady najdroższe są domeny najwyższego poziomu. Wynika to zarówno z rozpoznawalności, jak i zasięgu danej nazwy.  

2. Okres rejestracji: część z usługodawców stosuje ukryte koszty lub uzależnia ostateczną kwotę za zakup domeny od długości abonamentu. Zazwyczaj im dłuższy okres, tym bardziej atrakcyjna cena. Ponadto każdy kolejny cykl może okazać się droższy od poprzedniego. 

3. Rejestrator domeny: usługodawcy mogą oferować różnorodne warunki oraz stawki za zakup domeny. Wielu z nich w swoich cennikach uwzględnia również różnego rodzaju koszty pozakupowe.

Popularność oraz widoczność w sieci zapewni Twojej firmowej stronie WWW chwytliwa i unikalna domena internetowa. Zadbaj o to, aby jej nazwa i rozszerzenie zapadły w pamięć potencjalnym klientom. Postaw na zaufanych rejestratorów i bezpieczeństwo swojej witryny. Sprawdź, czym jest certyfikat SSL i dlaczego warto w niego zainwestować.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz