Artykuł sponsorowany

Szkolenia BHP oferowane przez Sudeckie Centrum Biznesu SCB - co należy wiedzieć?

Szkolenia BHP oferowane przez Sudeckie Centrum Biznesu SCB - co należy wiedzieć?

Aby móc wykonywać swój zawód, każdy nowy pracownik musi zostać odpowiednio przeszkolony przez pracodawcę pod kątem znajomości zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jakie panują w miejscu pracy. Brak przekazania teoretycznej wiedzy może skutkować szeregiem nieprzyjemnych sytuacji, które mogą doprowadzić do trwałych uszczerbków na zdrowiu oraz wiązać się z wysokimi karami finansowymi.

Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest ochrona zdrowia i życia pracowników przez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Pracodawca zobowiązany jest ponadto do organizowania odpowiednich szkoleń BHP. Częstotliwość oraz forma szkoleń uzależnione są od warunków pracy i rodzaju stanowiska na którym zatrudniony jest pracownik. Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy są obowiązkowe.

Wstępne szkolenie BHP

Szkolenie wstępne przeprowadzane jest przed podjęciem przez pracownika obowiązków związanych z zatrudnieniem. Szkolenie to  powinno odbywać się w czasie godzin pracy, w trakcie których pracownik otrzymuje odpowiednie wynagrodzenie, a koszt kursu pozostaje po stronie pracodawcy. Po zapoznaniu się z instrukcjami i wskazówkami bezpieczeństwa i higieny pracy pracownik jest obowiązany potwierdzić ten fakt na piśmie. Istnieją przypadki, kiedy pracownik nie musi przechodzić szkolenia wstępnego BHP. Ma to miejsce w sytuacji, podjęcia przez niego pracy na tym samym stanowisku, które zajmował u innego pracodawcy bezpośrednio przed nawiązaniem z aktualnym pracodawcą umowy o pracę.

Szkolenia okresowe BHP

Wiedza z zakresu BHP nabyta podczas szkolenia wstępnego powinna być systematycznie aktualizowana i przypominana. Proces ten odbywa się trakcie okresowych szkoleń BHP. Częstotliwość szkoleń okresowych uzależniona jest od rodzaju stanowiska pracy na którym zatrudniony jest pracownik. Wyróżnić możemy następujące częstotliwości odbywania szkolenia okresowego:

  • Stanowiska robotnicze na których wykonywana jest praca w warunkach szczególnie niebezpiecznych – nie rzadziej niż raz na 1 rok

  • Stanowiska robotnicze — nie rzadziej niż raz na 3 lata

  • Pracodawca i inne osoby kierujące pracownikami — nie rzadziej niż raz na 5 lat

  • Pracownicy administracyjno-biurowi - nie rzadziej niż raz na 6 lat

Za sprawą ustawy z 9 listopada 2018 roku o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym, która weszła w życie 1 stycznia 2019 roku, zmianie uległ obowiązek okresowego szkolenia BHP dla pracowników administracyjno-biurowych.  Według nowych przepisów zwolnieni z okresowych szkoleń BHP zostaną pracownicy administracyjno-biurowi zatrudnieni u pracodawców zakwalifikowanych do grupy zawodowej, dla której uznano nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka. Są to grupy, w których występują najmniej szkodliwe czynniki dla zdrowia oraz niski wskaźnik wypadkowości. 

Grupy działalności, dla których ustalono nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka:

  • produkcja odzieży,

  • produkcja skór i wyrobów ze skór wyprawianych,

  • poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji,

  • produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych,

  • handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi,

  • transport lotniczy,

  • informacja i komunikacja,

  • działalność detektywistyczna i ochroniarska,

  • edukacja,

  • działalność związana z kulturą, rekreacją i rozrywką,

  • działalność naukowa i techniczna,

  • działalność finansowa i ubezpieczeniowa,

  • działalność związana z obsługą rynku nieruchomości,

  • działalność związana z usługami gastronomicznymi,

  • działalność związana z administracyjną obsługą biura.

Organizację, sposób przebiegu oraz programy szkoleń okresowych BHP szczegółowo określa, a także reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bhp.

Zadbaj o sprawdzoną firmę

Szkolenia BHP mogą być przeprowadzane przez pracodawców pełniących obowiązki służby BHP lub mogą zostać zlecone do przeprowadzenia przez zewnętrzną jednostkę organizacyjną prowadzącą działalność szkoleniową w dziedzinie BHP.  Mając na uwadze opinię ekspertów z Sudeckiego Centrum Biznesu SCB przeprowadzenie szkolenia BHP warto zlecić firmie szkoleniowej. Przed podjęciem decyzji o zleceniu przeprowadzenia szkolenia przez firmę zewnętrzną, warto zawsze wcześniej sprawdzić ich kompetencje dotyczące świadczonych usług, tak by szkolenie odbyło się sposób profesjonalny i rzetelny. Ma to ogromne znaczenie w kwestii bezpieczeństwa Twoich pracowników. Nie da się zaprzeczyć, że ludzie nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, czym mogą grozić pewne niewłaściwe zachowania na stanowisku pacy.

Sudeckie Centrum Biznesu działa na rynku szkoleń BHP od 2002 roku. Firma z siedzibą w Świdnicy, w województwie dolnośląskim, należy do Edyty Matuszek. Oferuje ona wiele kursów z zakresu bezpieczeństwa, które pozwalają firmom działać bezpiecznie i wydajnie. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu oraz dążeniu do perfekcji SCB zapewnia szkolenia najwyższej jakości, spełniające najwyższe standardy. Niezależnie od tego, czy potrzebujesz podstawowego szkolenia BHP, czy bardziej zaawansowanych kursów, SCB pomoże Ci zachować bezpieczeństwo i zgodność z przepisami.

Opracowanie:
Świdnica, Ofiar Oświęcimskich 6
tel. 668 151 193
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz