Artykuł sponsorowany

System FM ułatwia życie dzieciom i młodzieży z niedosłuchem

System FM ułatwia życie dzieciom i młodzieży z niedosłuchem

Niedosłuch centralny utrudnia dzieciom i młodzieży nie tylko komunikację z rówieśnikami, ale również naukę. Dzieje się tak dlatego, że zaburzona jest ich koordynacja wzrokowo-ruchowo-słuchowa. Wiąże się to m.in. z problemami z rozumieniem mowy, czytaniem, a nawet pisaniem. Trudniej jest im zapamiętywać i utrzymać skupienie. Rozwiązaniem tego problemu może być system FM – zobacz, jak działa i jakie są zalety tego wyboru.

Jak działa ludzkie ucho?

Ucho to narząd niezbędny do odbierania bodźców dźwiękowych – fal. Pozwala nam rozpoznawać dźwięki oraz zlokalizować ich źródło. Narząd ten składa się z trzech części: ucha zewnętrznego – to część widoczna dla wszystkich, ucha środkowego oraz wewnętrznego.

Zanim usłyszysz dźwięk, musi on najpierw przejść długą drogę. Ucho zewnętrzne wychwytuje fale dźwiękowe i przekazuje je, poprzez kanał słuchowy, na błonę bębenkową. W uchu środkowym fale dźwiękowe powodują wibracje błony bębenkowej. Wibracje te są przekazywane do ucha wewnętrznego, gdzie za pośrednictwem kosteczek słuchowych trwają do ślimaka. Ślimak to cześć ucha wewnętrznego, wypełniona płynem. Kiedy płyn zaczyn się poruszać uginają się rzęski słuchowe, które przetwarzają drgania na sygnały elektryczne, które następnie transmitowane są przez nerw słuchowy do mózgu. Cały ten proces dzieje się bardzo szybko, więc nie zauważamy opóźnienia między wydobytym dźwiękiem a usłyszeniem go, a dokładniej jego interpretacją przez nasz mózg.

„U osób z niedosłuchem centralnym mamy do czynienia ze sprawnie działającymi narządami słuchu. Problem wynika z nieprawidłowości na poziomie ośrodkowego układu nerwowego, co skutkuje problemami ze słyszeniem oraz rozumieniem części dźwięków” tłumaczą laryngolodzy.

Niedosłuch centralny utrudnia naukę

Zaburzenie przetwarzania słuchowego nazywane niedosłuchem centralnym to problemy ze słyszeniem części dźwięków. Dysfunkcja ta uniemożliwia pełne zrozumienie i wykorzystanie zasłyszanego dźwięku. Dzieci i młodzież z niedosłuchem centralnym w znacznym stopniu utrudniony mają proces przyswajania wiedzy, co skutkować może ich impulsywnością i wiązać się z potencjalnymi problemami behawiorystycznymi.

Jeśli rozpoznajesz u swojego dziecka któreś z wymienionych objawów:

  • trudności ze zrozumieniem złożonych poleceń,
  • trudności z rozumieniem zdań ze złożoną strukturą gramatyczną lub zawierających nowe słownictwo,
  • trudności ze zrozumieniem mowy w hałasie lub w pomieszczeniach o dużym pogłosie, na przykład sali lekcyjnej,
  • trudności ze zrozumieniem, gdy równocześnie wypowiada się kilka osób,
  • trudności z opanowaniem umiejętności czytania i pisania,
  • brak koncentracji na poleceniach np. nauczyciela,
  • obniżoną pamięć słuchowa,
  • nadwrażliwość na niektóre dźwięki,
  • częste stany zapalne ucha środkowego,
  • przerośnięty trzeci migdał,

być może problemem jest właśnie niedosłuch. Warto odwiedzić z dzieckiem gabinet laryngologiczny i wykonać badania słuchu, takie jak audiometria czy otoemisja ślimakowa, czy badanie BERA lateralne. W ten sposób specjaliści ustalą, czy za problemami z nauką stoi uszkodzenie na poziomie ośrodkowego układu nerwowego i możliwe będzie wdrożenie systemu pomocniczego, który znacznie ułatwi Twojemu dziecku naukę.

Jak działa system FM?

Dobrym rozwiązaniem, którego celem jest pomoc w nauce dzieciom i młodzieży z niedosłuchem jest system FM. Wypróbować go możesz, na przykład odwiedzając Poradnię Laryngologiczną LAR-MED, która oferuje wynajem oraz sprzedaż tej innowacyjnej technologii.

Systemu FM to specjalny aparat, przeznaczony przede wszystkim dla osób z trudnościami z przetwarzaniem słuchowym w hałasie. Doskonale sprawdzi się więc w szkolnej klasie lub sali przedszkolnej, gdzie obecny jest ogrom różnych bodźców słuchowych. Dzieci cierpiące na niedosłuch centralny, czyli mające obniżone centralne przetwarzanie słuchowe w pomieszczeniach, w których panuje hałas, często mają poważne problemy z funkcjonowaniem, przejawiają poirytowanie i inne trudne zachowania, szybko się również rozpraszają.

Szepcząca koleżanka z ławki, rozmowy kolegów siedzących na drodze między dzieckiem a nauczycielem oraz ciągły hałas panujący w sali lekcyjnej, spowodowany np. szelestem kartek mogą utrudnić zrozumienie tematu lekcji czy zapamiętanie poleceń nawet dziecku zdrowemu, w przypadku dzieci cierpiących na NC jest to więc sytuacja szczególnie trudna. System FM został stworzony właśnie po to, by wspomóc dziecko w takich sytuacjach.

Na system FM składają się:

  • mikrofon, który umieszcza się np. na szyi nauczyciela, przewodnika, innej osoby prowadzącej,
  • słuchawka, umieszczona w uchu dziecka.

Zadaniem mikrofonu jest odbiór sygnału mowy za pomocą pętli indukcyjnej i przesłanie go do systemu FM, skąd dźwięki te trafiają wprost do słuchawki umieszczonej w uchu dziecka. Dzięki temu przekaz jest łatwiejszy do zrozumienia, gdyż wykluczone zostaje zjawisko „gubienia się” słów w szumie. W znacznym stopniu ułatwia to naukę i przyswajanie wiadomości.

Zastosowanie systemu FM

System FM pomaga wychwycić i zrozumieć w hałasie głos osoby mówiącej, stwarzając jak najlepsze warunki do odbioru dźwięku. Jest on dedykowany zarówno osobom z aparatami słuchowymi, jak i bez nich – pomaga zarówno dzieciom z jednostronnym ubytkiem słuchu, zaburzeniami przetwarzania słuchowego, jak i spektrum zaburzeń autystycznych.

Co więcej, ze względu na sposób, w jaki działa system FM, udowodnione zostało, że może on  przyspieszać i usprawniać przebieg rehabilitacji głosu, słuchu i mowy u osoby z ubytkiem słuchu. Jest więc także cennym narzędziem wspomagającym pracę logopedy i surdologopedy.

Systemy FM, choć stworzone z myślą o pomaganiu w nauce, mają swoje zastosowanie nie tylko w szkołach, ale również w:

  • przedszkolach,
  • kościołach,
  • centrach kulturalnych i kongresowych,
  • galeriach sztuki.

Pozwalają one użytkownikom na swobodne uczestniczenie w wykładach, uroczystościach i zgromadzeniach publicznych, ułatwiając rozumienie i komunikację.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz