Artykuł sponsorowany

Stacja demontażu pojazdów – (nie) zwykłe złomowisko?

Stacja demontażu pojazdów – (nie) zwykłe złomowisko?

Złomowanie i kasacja to przyszłość większości pojazdów poruszających się po naszych drogach. Warto jednak pamiętać, że zarówno zbieranie, jak i demontaż wyeksploatowanych lub nieodwracalnie uszkodzonych samochodów, mogą prowadzić wyłącznie stacje demontażu pojazdów. Dzięki temu mamy pewność, że wszelkie nasze transakcje związane z pozbyciem się starego auta, zostaną przeprowadzone zgodnie z prawem.

Nie od razu stację demontażu zbudowano

Działalność firm, takich jak PHU Grzegorza Sarny, zajmujących się złomowaniem, kasacją i demontażem pojazdów, regulowana jest przez szereg przepisów. Przede wszystkim miejsca tego typu, jako inwestycje o znacznym wpływie na środowisko, powinny być zlokalizowane na terenach, które zaklasyfikowane są w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, jako przemysłowe lub usługowo-przemysłowe. Do prowadzenia tego typu działalności niezbędne jest także uzyskanie decyzji środowiskowej określającej warunki, po spełnieniu których planowane przedsięwzięcie może zostać zrealizowane i co najważniejsze będzie mogło funkcjonować. Następny krok to złożenie wniosku o wydanie decyzji na wytwarzanie odpadów z uwzględnieniem przetwarzania i zbierania odpadów powstających w wyniku prowadzenia stacji demontażu pojazdów, a także wniosku o uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego na odprowadzanie ścieków przemysłowych. Po uzyskaniu odpowiednich dokumentów  możemy rozpocząć przygotowywanie terenu pod naszą działalność.

Bo zwykły plac to za mało

Stacja demontażu pojazdów powinna mieć wydzielone odpowiednie sektory, do których zaliczyć należy:

  1. przyjmowanie pojazdów – z utwardzoną i szczelną powierzchnię, wyposażony w odpowiednią wagę oraz system odprowadzania ścieków, kierowanych do separatora substancji ropopochodnych;
  2. magazynowanie przyjętych pojazdów – o powierzchni minimum 200 m2 i utwardzonej oraz szczelnej nawierzchni;
  3. usuwanie z pojazdów elementów i substancji niebezpiecznych, między innymi płynów;
  4. demontaż z pojazdów przedmiotów wyposażenia i części nadających się do ponownego użycia oraz elementów, w tym odpadów, nadających się do odzysku lub recyklingu albo unieszkodliwienia;
  5. magazynowanie wymontowanych z pojazdów elementów nadających się do ponownego użycia;
  6. magazynowanie odpadów pochodzących z demontażu pojazdów.

W niektórych przypadkach sektory te mogą być ze sobą połączone.

Obowiązki stacji demontażu pojazdów

Zarówno osoba oddająca pojazd do kasacji, jak i stacja demontażu mają określone obowiązki. Dostarczając pojazd, powinniśmy pamiętać, aby mieć ze sobą dowód rejestracyjny, kartę pojazdu (jeśli taka została wydana) oraz dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający naszą tożsamość. Warto także pamiętać o tym, że gdy istnieje jakiś współwłaściciel pojazdu, powinniśmy przedstawić również jego zgodę na złomowanie. W przypadku gdy nie jesteśmy właścicielem pojazdu lub do dowodu rejestracyjnego wpisana jest inna osoba, powinniśmy posiadać dokument potwierdzający jego własność, najczęściej jest to umowa kupna-sprzedaży. Demontaż i złomowanie pojazdów wymaga także dopełnienia odpowiednich obowiązków przez firmę świadczącą tego typu usługi. Jest to przede wszystkim unieważnienie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu i tablic rejestracyjnych. Stacja demontażu wydaje również zaświadczenie o unieważnieniu powyższych dokumentów, a także o kasacji pojazdu. Dodatkowo w terminie siedmiu dni, do wydziału komunikacji, w którym została dokonana ostatnia rejestracja naszego auta, wysyłają oni informację o demontażu. Dzięki temu będziemy mogli w ciągu 30 dni wyrejestrować zezłomowany pojazd.

Złomowanie auta nie jest procesem skomplikowanym. Warto jednak zdać się na specjalistów z odpowiednimi uprawnieniami oraz dopełnić niezbędnych formalności, co pozwoli nam uniknąć błędów i wynikających z nich nieprzyjemności.

Oceń artykuł (1)
1.0
Komentarze
Dodaj komentarz