Artykuł sponsorowany

Sprzęgło w motocyklu – jak rozpoznać, że jest zużyte?

Sprzęgło w motocyklu – jak rozpoznać, że jest zużyte?

Sprzęgło w motocyklu pełni bardzo istotną rolę. Bez niego nie bylibyśmy w stanie nawet wystartować – jest ono bowiem odpowiedzialne za przekazywanie mocy silnika za pomocą elementu napędowego na tylne koło. Warto więc regularnie sprawdzać stan tego elementu i reagować na wszystkie niepokojące symptomy. Przeczytaj, jakie są oznaki zużytego sprzęgła i w jakiej sytuacji warto skorzystać z pomocy mechanika.

Rodzaje sprzęgła w motocyklu

Każdy, nawet ten początkujący motocyklista, powinien znać podstawowe rodzaje i elementy sprzęgła, bowiem pozwala to lepsze zrozumienie funkcjonowania motocyklu, a co za tym idzie na wyższą jakość jazdy i większą dbałość o ten element. Warto więc być świadomym, że istnieją dwa, podstawowe rodzaje tej części:

  • sprzęgło mokre – co jest równoznaczne z tym, że cały układ pracuje w kąpieli olejowej. Jest to bardzo częste rozwiązanie, od lat – poza ulepszeniem technologicznym składu tarcz – praktycznie niezmienione. Warto zaznaczyć, że ten rodzaj sprzęgła charakteryzuje się niewielkimi rozmiarami, przez co pasuje do większości modeli.
  • sprzęgło suche – jest ono umieszczone wzdłużnie. Jego budowa nie jest zbytnio skomplikowana, a całość jest osadzona w koszu sprzęgłowym. Niemniej jednak warto zaznaczyć, że jest ono bardziej awaryjne oraz, że wydaje bardzo charakterystyczny i niekiedy - według wielbicieli japońskich marek – irytujący odgłos.

Oznaki zużytego sprzęgła

Wbrew pozorom, rozpoznanie, że sprzęgło w motocyklu jest zużyte i wymaga interwencji specjalisty od motocykli nie jest trudnym zadaniem – nawet laik jest w stanie zauważyć niepokojące symptomy. Wśród nich można wyróżnić następujące oznaki:

  • problemy z płynną zmianą biegów – a przede wszystkim problem ze znalezieniem neutralnego biegu to pierwszy objaw zużycia sprzęgła i konieczności jego wymiany,
  • motocykl nie reaguje na wciśnięte sprzęgło – w momencie, kiedy załączymy pierwszy bieg i wciśniemy sprzęgło, nasz motocykl może zacząć powoli ruszać, czyli „ciągnie”,
  • ślizgające się sprzęgło – symptom ten można zauważyć wyłącznie podczas jazdy na motocyklu, a w szczególności w momentach, kiedy silnik jest mocno obciążony. Oznacza to, że wzrastają obroty silnika, pojawia się charakterystyczny, głośny dźwięk, ale nie czuć przyśpieszenia motocyklu.

Kiedy konieczna jest wizyta u mechanika?

Wizyta u mechanika jest koniecznością, kiedy zauważymy, że sprzęgło nieprawidłowo funkcjonuje. Na każdy symptom warto reagować od razu, bowiem im szybciej zgłosimy się po pomoc do specjalisty, tym mniejszy będzie zakres i – analogicznie – niższe koszty naprawy. Warto jednak wziąć pod uwagę opinie o danym zakładzie naprawy motocykli i wybrać ten, który jest najczęściej polecany. W województwie kujawsko- pomorskim jest to chociażby Warsztat Motocyklowy Śledź Maciej Jakubowski.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz