Artykuł sponsorowany

Sporządzanie testamentów w Kancelarii Notarialnej Adama Ziomka

Sporządzanie testamentów w Kancelarii Notarialnej Adama Ziomka

Testament notarialny stanowi czynność prawną o wysokim stopniu sformalizowania, za jego sprawą spadkodawca rozporządza posiadanym majątkiem na wypadek własnej śmierci. Treść dokumentu wskazuje osobę lub osoby powołane do spadku. Usługę sporządzania testamentu oferuje Kancelaria Notarialna Adama Ziomka w Kielcach. Co powinien zawierać taki dokument oraz w jaki sposób wygląda proces jego sporządzenia?

Co powinien zawierać testament?

Prawo ściśle określa wymogi formalne sporządzenia testamentu w określonej formie, a przepisy dotyczące formy mają charakter bezwzględnie obowiązujący. Testament notarialny jest najbezpieczniejszą formą rozporządzania majątkiem przez spadkodawcę. Warto również dodać, że może on go modyfikować poprzez częściowe oraz całkowite odwołanie w każdym momencie życia. Ponadto, dopóki testator żyje, dokument nie ma żadnych skutków prawnych. Testament, sporządzany jest zawsze w obecności osoby będącej testatorem i może dotyczyć wyłącznie jego majątku. Notariusz zobowiązany jest sporządzić testament zgodny z wolą spadkodawcy oraz na podstawie przepisów prawa – zachowując wszystkie wymogi ustawowe.

Warto również dodać, że kodeks cywilny wprowadza dwa rodzaje formy testamentu: testamenty zwykłe i testamenty szczególne. Do testamentów zwykłych zalicza się holograficzny, notarialny oraz allograficzny:

  • holograficzny – inaczej nazywany odręcznym, czyli napisany przez spadkobiercę samodzielnie,

  • notarialny – sporządzony w kancelarii przez notariusza,

  • allograficzny – spadkobierca w obecności urzędnika i dwóch świadków ustnie przekazuje swoją ostatnią wolę, która jest spisana w postaci protokołu i podpisana.

Natomiast szczególnymi są testament ustny (wygłoszony w obecności trzech świadków w obliczu rychłej śmierci), a także sporządzany na polskim statku morskim albo powietrznym oraz wojskowy.

Jak wygląda sporządzanie testamentu u notariusza?

Testament notarialny ze względu na swój urzędowy charakter, pozwala na precyzyjne zastosowanie terminologii prawnej, a jego unieważnienie jest istotnie mniej prawdopodobne niż innych rodzajów spisania ostatniej woli. Sporządzony zgodnie z dyspozycjami klienta, a następnie powinien być odczytany, przyjęty i podpisany przez testatora.

W celu podjęcia czynności sporządzenia testamentu notarialnego w Kancelarii Notarialnej Adama Ziomka niezbędne są następujące dokumenty:

  • ważny dokument, który potwierdza tożsamość (dowód osobisty lub paszport) spadkodawcy

  • dane osób wskazanych w testamencie (imię, nazwisko, imiona rodziców, data urodzenia oraz numer PESEL),

  • jeśli dokument zawiera zapis windykacyjny, musi również przedstawić numer księgi wieczystej albo dane dotyczące prawa do lokalu, jeśli mają stanowić przedmiot zapisu windykacyjnego.

Oryginał sporządzonego aktu przechowywany jest w kancelarii notarialnej, natomiast spadkodawca otrzymuje wypis aktu notarialnego. Możliwe jest też bezkosztowe wpisanie testamentu do Notarialnego Rejestru Testamentów, co w przyszłości znacznie ułatwia jego ewentualne poszukiwanie.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz