Smoczy owoc – egzotyka na talerzu

Smoczy owoc – egzotyka na talerzu

Smoczy owoc, Królowa Nocy czy po prostu pitaja to jeden z owoców, które zachwyca swoim wyglądem każdego. Różowa skórka i warstwa łusek wygląda niecodziennie i dla wielu z nas – zbyt egzotycznie. Czas to zmienić! Ten słodki owoc jest nie tylko przepyszny, ale też bardzo zdrowy. Chcesz wiedzieć, dlaczego warto wprowadzić go do swojej diety? Skorzystaj z naszej podpowiedzi!

Smoczy owoc, czyli…

Pitaja jest owocem wielu gatunków kaktusa. Pochodzi z Ameryki Środkowej, ale jest też uprawiana w wielu krajach Azji Południowo-Wschodniej. Swoją popularność zawdzięcza słodkiemu zapachowi i oryginalnej formie – truskawkowa gruszka ma bowiem różową skórkę, która pokryta jest warstwą liści w kształcie łusek lub kolców. Jej owoce osiągają około 12 cm długości i mogą ważyć od 150 do 600 gramów. 

Pitaja może mieć biały lub różowy miąższ konsystencją przypominający nektarynkę. Jest on usiany drobnymi, czarnymi pestkami, które przypominają trochę nasiona chia. Smoczy owoc ma słodki smak podobny do kiwi i melona. Po schłodzeniu owocu staje się on intensywniejszy.

Możemy wyróżnić trzy typy tych owoców:

  • czerwoną pitaję – ma ona różowo fioletową skórkę i biały miąższ
  • pitaję z Kostaryki – o czerwonej skórce i czerwonym miąższu
  • żółtą pitaję – o skórce w kolorze żółtym i białym miąższu

Jak jeść smoczy owoc?

Pitaję najwygodniej jest obrać, a następnie pokroić na plastry i zjadać w kawałkach. Ułatwi to wcześniejsze przekrojenie owocu na pół – wówczas skórka z łatwością odchodzi sama. Smoczy owoc możesz również jeść podobnie jak kiwi, czyli po prostu wyjadać słodki miąższ łyżeczką.

Z czym łączyć pitaję? Ten niezwykły owoc możesz wykorzystać do zrobienia deserów, sałatek, soków lub owocowych herbat.  Sprawdzi się on również jako składnik lodów, kremów oraz zdrowych koktajli. Najlepiej podawać go schłodzony, możesz go również skropić sokiem z limonki lub dodać trochę miodu.

Sproszkowany smoczy owoc możesz z kolei dodać do shake’a lub jogurtu.

Zdrowie na talerzu

Tzw. truskawkowa gruszka zaliczana jest do grupy superfoods, ponieważ posiada bardzo dużo witamin, a jednocześnie jest niskokaloryczna – ma jedynie około 50 kalorii. Pitaja jest doskonałym źródłem witaminy C, która ma właściwości regeneracyjne i opóźniające starzenie się skóry oraz witaminy A usprawniającej m.in. pracę siatkówki. Jej miąższ zawiera również witaminy z grupy B, żelazo, wapń i fosfor – warto wprowadzić go do swojej diety, aby uzupełnić brak tych elementów w organizmie.

Smoczy owoc jest również bogaty w betalainy, które mają silne właściwości przeciwutleniające. Przeciwdziałają one szkodliwym zmianom w układzie sercowo-naczyniowym i chronią czerwone krwinki w naszym organizmie. Pitaja jest jednym z niewielu źródeł tych elementów – są one zawarte również w burakach ćwikłowych, opuncji i amarantusie.

Badania prowadzone na Zhejiang University w Hangzhou dowiodły również, że smoczy owoc może pomóc uchronić się przed otyłością i takimi chorobami, jak insulinoodporność czy stłuszczenie wątroby.

Gdzie kupić pitaję?

W Polsce pitaja nie jest dostępna we wszystkich sklepach, ale z łatwością znajdziesz ją w większych hipermarketach i sklepach ze zdrową żywnością. Jej cena to około 12 zł za kilogram. Z kolei za sproszkowaną pitaję zapłacisz od 15 do 35 zł za 100 gram.

Jakie owoce wybierać? Zwróć uwagę na to, czy smoczy owoc ma gładką skórkę. Nie powinien mieć on ciemnych kropek lub przyschniętych wypustek – wówczas prawdopodobnie jest przejrzały. Z kolei twarda skórka może świadczyć o tym, że owoc jeszcze nie dojrzał.

Oceń artykuł (5)
3,0
Komentarze
Dodaj komentarz