Artykuł sponsorowany

Serwis urządzeń chłodniczych. Co psuje się najczęściej?

Serwis urządzeń chłodniczych. Co psuje się najczęściej?

Jeśli masz urządzenie chłodnicze, to z pewnością musisz liczyć się z jego awariami. Jeśli nie teraz, to na pewno za jakiś czas. Dobrze jest mieć świadomość, jakie elementy ulegają najczęstszym usterkom i w porę się na to przygotować. W razie problemów najlepiej skorzystać z pomocy fachowców z serwisu. Co najczęściej się serwisuje i które części są najbardziej narażone na zepsucie? 

Jak działają transportowe urządzenia chłodnicze?

Urządzenie chłodnicze to maszyna termiczna, której celem jest obniżenie temperatury środowiska chłodzonego przy wykorzystaniu doprowadzanej energii. Tyle definicji, która w praktycznym obcowaniu z urządzeniem do niczego nam nie służy…

Poniżej podstawowy schemat przedstawiający proste urządzenie chłodnicze oraz sposób jego funkcjonowania.

schemat przedstawiający proste urządzenie chłodnicze

Najczęstsze usterki urządzeń chłodniczych

Najczęstsze uszkodzenia układów chłodniczych w transporcie to rozszczelnienia układu czynnika chłodniczego. Przyczyny tej usterki bywają bardzo różne, takie jak przetarcia przewodów, poluzowanie połączeń gwintowanych oraz spawanych, zużycie uszczelek i uszczelniaczy, pęknięcia wymienników i wiele innych. Usterki rozszczelnień są stosunkowo łatwe do zdiagnozowania i naprawy. Wymagają jednak specjalistycznego sprzętu do ich prawidłowej naprawy. Objawem wycieku czynnika w skutek rozszczelnienia jest jego stopniowy spadek wydajności (w przypadku niewielkich nieszczelności), lub nagłe unieruchomienie urządzenia (w przypadku gwałtownego wycieku w skutek pęknięcia lub urania elementu).

Kolejnym czułym punktem jest instalacja elektryczna urządzenia. Obecne urządzenia chłodnicze wyposażone są w zaawansowane sterowniki mikroprocesorowe, które z jednej strony dają bardzo duże możliwości w zakresie precyzyjnego sterowania urządzeniem oraz jego auto diagnozy, a z drugiej strony to dość delikatne i narażone na niekorzystne warunki atmosferyczne układy elektroniczne. Uszkodzeniom ulega również instalacja elektryczna w postaci przewodów, przekaźników, połączeń i czujników oraz zużywających się silników elektrycznych, wentylatorów i wielu innych składowych instalacji elektrycznej. Należy pamiętać, iż urządzenie cały czas „jest w drodze”, czy jest załączone czy nie, podróżuje z pojazdem na którym zostało zamontowane a więc wciąż narażone na niekorzystne działanie warunków atmosferycznych. Posiadamy nowoczesne metody diagnozowania i usuwania usterek elektroniki w urządzeniach chłodniczych. W celu zminimalizowania kosztów, naprawiamy, regenerujemy sterowniki agregatów chłodniczych.

Transportowe urządzenia chłodnicze w większości (wyjątkiem są urządzenia elektryczne, zasilane z akumulatora pojazdu) zasilane są sprężarką napędzaną od silnika pojazdu za pomocą pasa klinowego lub wielorowkowego. Układ taki posiada części ruchome w postaci pasów napędowych, kół pasowych, rolek, napinaczy, sprzęgieł. Układ ten wymaga regularnych przeglądów i wymiany wypracowanych elementów takich jak pasy, łożyska, rolki. Zaniedbanie jednego z elementów tego rozwiązania przeniesienia napędu powoduje lawinowe usterki całego układu napędowego i generuje wysokie koszty naprawy. Bardzo istotna więc jest dbałość  o regularne przeglądy serwisowe układu napędowego.

Jednym z elementów urządzenia, które jest najbardziej narażone na zużycie jest sprężarka. Klienci zgłaszający się do serwisu urządzeń chłodzących z zaburzeniami w działaniu agregatu polegającymi na słabej wydajności chłodniczej dowiadują się po przeprowadzonej przez nasz Serwis diagnostyce urządzenia, iż przyczyną takiego stanu rzeczy jest zużyta lub uszkodzona sprężarka.  W takim przypadku konieczna jest wymiana sprężarki na nową, w pełni sprawną.

W niektórych przypadkach operacja wymiany sprężarki chłodniczej wiąże się z koniecznością płukania całego układu, wymianą filtra, zaworu rozprężnego, odolejacza i szeregu uszczelnień w które wyposażone jest urządzenie. Czynność ta jest niestety kosztowna, lecz jest to jedyny sposób aby w pełni przywrócić sprawność urządzeniu.

Urządzenie grzeje, zamiast chłodzić? Niektóre z modeli agregatów posiadają możliwość podgrzewania przestrzeni ładunkowej. Odbywa się to w skutek zamiany przepływu czynnika chłodniczego w urządzeniu. Odpowiedzialne za tą przemianę są zawory elektro-magnetyczne, sterowane przez centralny sterownik. Wspomniane zawory po długotrwałym funkcjonowaniu zużywają się i konieczna bywa ich wymiana.

Pozostają jeszcze wszelkiego rodzaju wymienniki ciepła- skraplacz, parownik, dochładzacz czy wymienniki płytowe, które w mniejszym stopniu ulegają awarią. Nie należy jednak zapominać o ich istnieniu i również im poświecić czas na kontrolę prawidłowości funkcjonowania w trakcie okresowych przeglądów technicznych urządzenia.

Jeśli zauważysz niepokojące objawy, warto reagować w porę. Może się okazać, że wystarczy wymienić konkretną część i urządzenie wciąż będzie nadawało się do pracy. Musisz mieć jednak na uwadze, że niektóre usterki generują spore koszty naprawy.

Co zrobić w razie awarii urządzenia chłodniczego?

W przypadku nagłej lub długotrwałej awarii warto skorzystać z pomocy profesjonalnego serwisu. Najlepiej wybrać taką firmę, która specjalizuje się w diagnostyce i naprawie urządzeń typowo chłodniczych. Wówczas masz pewność fachowej i sprawnej obsługi.

Jeśli korzystasz z urządzeń konkretnej marki, dobrze jest rozejrzeć się za serwisem, który posiada części zamienne danego producenta. Firma Frigo Serwis pracuje z produktami chłodniczymi popularnej marki Konvekta oraz posiada w swojej ofercie części zamienne do pozostałych urządzeń chłodniczych wszystkich marek dostępnych na rynku.

Jakie są zagrożenia i szkody w wyniku awarii?

Usterkom ulegają zarówno małe jak i duże urządzenia chłodnicze. Jednak zasadniczą różnicą jest ilość ładunku, a co za tym idzie jego wartość na zabudowie chłodniczej pojazdu. W przypadku awarii w pobliżu serwisu, który jest w stanie szybko uporać się z problemem, jedynym zagrożeniem jest koszt poniesiony za naprawę urządzenia.

W przypadku transportowych urządzeń chłodniczych problem pojawia się gdy awaria nastąpi daleko od serwisu lub w godzinach nocnych lub w trakcie świąt co powoduje ograniczoną dostępność do serwisu. W tej sytuacji zagrożony jest cenny ładunek. Niedziałający sprzęt może przyczynić się więc do straty zasobów. Urządzenie chłodnicze, które uległo usterce, nie chłodzi, a więc nie zabezpiecza żywności i innych artykułów. Artykuły spożywcze, kosmetyki lub leki mogą więc ulec nieodwracalnym szkodom i nie nadają się już do ponownego wprowadzenia na rynek – muszą podlec procesowi utylizacji.

Nieoczekiwana awaria powoduje, że możemy stracić nie tylko cenny ładunek, pieniądze ale również czas, i zaufanych klientów.

Takim czarnym scenariuszom można w porę zapobiec – wystarczy skontaktować się z zaufanym serwisem w celu przeprowadzenia okresowego przeglądu i w ten sposób zminimalizować ryzyko kosztownej naprawy lub zniszczenia cennego ładunku.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz