Artykuł sponsorowany

Różnice między olejem do auto ciężarowych i osobowych

Różnice między olejem do auto ciężarowych i osobowych

Olej silnikowy jest warunkiem prawidłowej eksploatacji wszystkich pojazdów oraz maszyn. Warto wiedzieć, że oleje przeznaczone do aut osobowych różnią się zasadniczo od tych, które są stosowane do samochodów ciężarowych. Powodem tych różnic są odmienne warunki eksploatacji silników. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się nieco bliżej różnicom między olejem do silnika auta osobowego i ciężarowego.

Jak skład chemiczny oleju wpływa na jego właściwości?

Jedną z podstawowych różnic między olejem silnikowym do osobówki i ciężarówki jest skład chemiczny. Warto tu wymienić związki nazywane przeciwutleniaczami. W samochodach osobowych ich zadaniem jest zwiększenie odporności silnika na występujące okresowo przeciążenia cieplne. W przypadku aut ciężarowych przeciwutleniacze odpowiadają za zapewnienie wytrzymałości silnika w trakcie długich interwałów między kolejnymi wymianami oleju. Trzeba wiedzieć, że częstotliwość wymiany oleju w autach ciężarowych, które są wykorzystywane w transporcie dalekobieżnym, wynosi nawet 90-100 tysięcy kilometrów.

Oleje aut osobowych oraz ciężarowych różnią się między sobą również ilością dyspersantów.

Jest to substancja, która odpowiada za hamowanie procesu zbijania się cząsteczek sadzy w większe skupiska. Skupiska te zwiększają lepkość oleju i jednocześnie utrudniają jego swobodny przepływ przez układ smarowania. W wyniku tego mogą prowadzić do szybszego zużycia poszczególnych części silnika. Dyspersanty sprawiają, że sadza rozpuszczona w oleju może być w prosty sposób usunięta z silnika podczas jego standardowej wymiany. Fakt, że samochody ciężarowe zużywają dużo większe ilości paliwa oraz wykazują wyższy pobór oleju powoduje, że olej silnikowy musi posiadać większe ilości dyspersantów.

Czym jest olej wysoko i niskopopiołowy?

Omawiając te dwa rodzaje olejów należy zaznaczyć, że nie mogą być one stosowane zamiennie. W samochodach ciężarowych stosuje się olej wysokopopiołowy. W przypadku wlania takiego oleju do silnika wyposażonego w filtr cząstek stałych spowoduje on zatkanie filtra. W przypadku odwrotnej sytuacji (wlanie oleju niskopopiołowego do silnika auta ciężarowego) możemy spowodować korozję pierścieni tłokowych jak również dużo szybszą eksploatację tulei cylindrów.

Jaka powinna być częstotliwość wymiany oleju?

Zadaniem oleju silnikowego, który pracuje w jednostce napędowej auta ciężarowego (silnik wysokoprężny), jest zapewnienie optymalnej ochrony podczas dużych obciążeń oraz niezawodnej pracy na długich dystansach. W związku z tym olej silnikowy do ciężarówek jest wymieniany rzadziej aniżeli w przypadku aut osobowych. Jest to także uzależnione od rodzaju pojazdu ciężarowego. W samochodach budowlanych wymiana oleju następuje po 30-40 tysiącach kilometrów. Samochody dystrybucyjne powinny przechodzić wymianę oleju co 50-60 tysięcy kilometrów. Ciężarówki wykorzystywane do transportu dalekobieżnego mają wymieniany olej co 90-100 tysięcy kilometrów. Dla porównania w przypadku aut osobowych jest to 10-15 tysięcy kilometrów.

Dobrej jakości olej silnikowy, wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta, zapewni długą i niezawodną pracę jednostki napędowej. Korzystając z oferty firmy PHU TEXOIL z Szubina możecie zaopatrzyć się w wysokiej klasy oleje silnikowe do aut osobowych, ciężarowych oraz maszyn rolniczych i budowlanych.

Opracowanie:
Zalesie, Szubińska 37A
tel. 501 927 204
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz