Artykuł sponsorowany

Rozbiórka budynku w świetle prawa

Rozbiórka budynku w świetle prawa

Rozbiórka budynku od strony administracyjnej może być równie skomplikowanym procesem, jak inne prace budowlane. Dzieje się tak z tego powodu, że w definicji prawnej jest ona traktowana jako jeden z rodzajów robót budowlanych. Dlatego też, zanim podejmiemy się rozbiórki, musimy sprawdzić, czy dany budynek nie wymaga obowiązkowego uzyskania pozwolenia.

Jak prawo budowlane definiuje rozbiórkę?

Choć nie ma jednoznacznej definicji rozbiórki budynku, według art. 3 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku o prawie budowlanym (tekst jednolity Dz.U.1994 Nr 89 poz. 414) rozbiórkę budynku traktuje się jako rodzaj robót budowlanych. Narzuca to określone konsekwencje co do procedur oraz pozwoleń administracyjnych. Z tego względu, że rozbiórka jest traktowana w taki sposób, wymagane jest pozwolenie na rozbiórkę. Nie dotyczy to jednak budynków i budowli poniżej 8 m, jeżeli ich odległość od granicy działki nie jest mniejsza niż połowa wysokości, nie są wpisane do rejestru zabytków i nie są objęte ochroną konserwatorską.

Obowiązek zgłoszenia rozbiórki

Rozbiórkę budynku trzeba zgłosić właściwemu organowi, któremu określa się zakres i sposób wykonywanych prac. Jeżeli rozbiórka budynku może mieć wpływ na pogorszenie stosunków wodnych, warunków sanitarnych czy stanu środowiska lub wymaga zachowania innych szczególnie istotnych warunków, właściwy organ ma prawo nałożyć obowiązek uzyskania pozwolenia na rozbiórkę. Ponadto ze względu na bezpieczeństwo ludzi i mienia może być wymagane przedstawienie danych o obiekcie budowlanym. Prace zabezpieczające można rozpocząć przed uzyskaniem pozwolenia w sytuacjach, które zagrażają bezpieczeństwu. Nie zwalnia to jednak z obowiązku uzyskania pozwolenia lub zgłoszenia rozbiórki.

Jakie dokumenty są wymagane?

Roboty można rozpocząć po upływie 30 dni od dnia zgłoszenia tego faktu do urzędu, chyba że właściwy organ wniósł sprzeciw. Przed planowanymi pracami trzeba złożyć odpowiedni wniosek, a także okazać zgodę właściciela obiektu (także w przypadku, gdy sami jesteśmy właścicielami), szkic usytuowania obiektu budowlanego, opis zakresu i sposobu prowadzenia rozbiórki, opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia, pozwolenia oraz uzgodnienia i opinie innych organów, projekt rozbiórki obiektu oraz ewentualne upoważnienie udzielone osobie działającej w naszym imieniu. Pracownik Kancelarii Radcy Prawnego Michała Łuczaka w Warszawie dodaje: Podobnie jak w przypadku budowy, niezbędne jest ustanowienie kierownika rozbiórki, który ma obowiązek prowadzić dziennik, umieścić tablicę informacyjną oraz zabezpieczyć teren.
Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz