Artykuł sponsorowany

Rodzaje turbosprężarek – budowa i różnice

Rodzaje turbosprężarek – budowa i różnice

Współczesne turbosprężarki, pomimo działania według zasady opatentowanej w 1905 r., z biegiem lat uległy znacznej zmianie w porównaniu z pierwowzorem. Rozwój technologii zarówno motoryzacyjnej, jak i innych silników wykorzystujących tego typu urządzenia, wymusił również ewolucję turbosprężarek.

Jak dzielimy turbosprężarki?

Urządzenia te możemy podzielić między innymi ze względu na różnicach w budowie. Taki podział obejmuje najczęściej turbosprężarki typu „free float”, z zaworem upustu spalin „westgate” oraz turbosprężarki ze zmienną geometrią. Pierwszy przypadek charakteryzuje się najprostszą budową. Cechuje ją brak zaworu sterującego, a cała ilość spalin opuszczająca silnik trafia bezpośrednio na koło turbiny. W tym przypadku ciśnienie doładowania zależne jest tylko od wielkości kół stron gorącej i zimnej. Dodatkową zaletą tego mechanizmu jest stosunkowo prosta budowa i niskie koszty naprawy. W drugim rodzaju urządzenia wbudowany jest zawór upustu spalin, którego zadaniem jest regulacja doładowania. Dzięki temu wydłuża się żywotność mechanizmu. Mamy także możliwość ustawiania doładowania, które również dzięki temu mechanizmowi powstaje szybciej. Turbosprężarka ze zmienną geometrią znacząco różni się wewnętrzną konstrukcją od pozostałych urządzeń. Jest to obecnie najczęściej spotykane rozwiązanie w silnikach diesla pojazdów osobowych. System zmiennej geometrii znajdujący się w korpusie turbiny pozwala na lepsze wykorzystanie energii spalin w całym zakresie prędkości obrotowych silnika. Dzięki coraz częstszemu stosowaniu elektronicznych zaworów sterujących zamiast zaworów pneumatycznych możliwe jest jeszcze bardziej precyzyjne sterowanie pracą zmiennej geometrii. W ten sposób wyeliminowano efekt „turbo-dziury” występujący w starszych konstrukcjach silników. Umożliwiło to znaczną poprawę osiągów jednostek napędowych przy zachowaniu coraz ostrzejszych norm ekologicznych. Turbosprężarki możemy podzielić również ze względu na typy doładowań. W takim przypadku wyróżniamy Bi Turbo i TwinTurbo. Doładowanie Bi Turbo to system dwóch turbosprężarek działających równolegle, a każda z nich odpowiada za swoją część cylindrów. Dzięki zastosowaniu dwóch mniejszych urządzeń pracujących w ten sam sposób czas reakcji silnika na dodanie gazu jest krótszy. W przypadku TwinTurbo są to również urządzenia pracujące równolegle, ale jedno mniejsze i drugie większe, które włączają się do pracy sekwencyjnie. Mniejsza turbosprężarka służy do tworzenia ciśnienia doładowania w niskim zakresie pracy obrotów. Gdy silnik osiągnie ok. 2500-3000 obrotów do pracy zaczyna się włączać duża turbosprężarka, a przy pełnym obciążeniu obie turbiny pracują równolegle.

Po ratunek do specjalisty

Wysokie temperatury oraz obciążenia spowodowane przez obroty tam wytwarzane sprawiają, że turbosprężarki niekiedy ulegają awariom. Najprostszym, ale niekoniecznie najtańszym rozwiązaniem w takim przypadku jest zakup nowego urządzenia. Są jednak firmy, które w sposób bezpieczny i profesjonalny dokonują naprawy i regeneracji turbosprężarek. Tego typu usługi świadczy Magdalena Czachor-Radka z Mielca. Wykonywane tam naprawy turbosprężarek i turbin przeprowadzane są na wysokiej klasy sprzęcie i przy użyciu tylko i wyłącznie renomowanych części. Swoim klientom oferują również regenerację turbosprężarek ze zmienną geometrią i sterownikami elektronicznymi. Do atutów firmy Magdalena Czachor-Radka zaliczyć można również konkurencyjne ceny, szybkie terminy realizacji oraz wysoką jakość oferowanych usług.

Nie da się ukryć, że silniki z turbosprężarką przyciągają kierowców zarówno swoimi osiągami, jak również aspektem ekonomicznym ich użytkowania. W chwili obecnej nic nie wskazuje, żeby znalazła się jakaś alternatywa dla tych urządzeń, co pozwala z optymizmem patrzyć w przyszłość i oczekiwać dalszego ich rozwoju.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz