Artykuł sponsorowany

Rodzaje silników zaburtowych

Rodzaje silników zaburtowych

Silniki zaburtowe do łodzi mogą służyć jako napęd główny lub pomocniczy. Do mniejszych pojazdów takich jak pontony czy małe łodzie rybackie wystarczy napęd o niewielkiej mocy. Do większych obiektów takich jak jachty czy żaglówki niekiedy potrzebne będą nawet dwa motory. Przed zakupem warto wiedzieć, jak wybrać silnik do łodzi, jakie są ich rodzaje i czym się różnią.

Jak wybrać silnik zaburtowy do łodzi?

Silnik do łodzi powinien być przede wszystkim niezawodny, zwłaszcza jeśli to główny napęd statku. W żaglówkach motor pełni funkcję jedynie napędu pomocniczego, który służy do cumowania w portach czy w awaryjnych sytuacjach. Należy pamiętać, że moc silnika zależy od długości i ciężaru łodzi. Do mniejszych obiektów pływających wystarczy mały silnik, który ma kilka koni mechanicznych, natomiast do większych potrzebne są większe napędy. Najczęściej spotykane są silniki spalinowe, takie jak popularne Volvo Penta. Zaletą tego rodzaju napędu jest przede wszystkim wydajność. Niestety produkują one dużo zanieczyszczeń, przez co są mniej ekologiczne, a także pracują głośniej.

Coraz częściej w łodziach wykorzystuje się elektryczne silniki zaburtowe. Są wyposażone w akumulator, który zazwyczaj pozwala na około 12 godzin pracy. Ich zaletą jest to, że są niezwykle ciche i nie produkują żadnych spalin. Pracują niemal bezgłośnie, jednak ich wadą jest konieczność częstego ładowania. Naładowanie akumulatora do pełna może trwać nawet do 20 godzin. Ze względów technicznych napędy elektryczne montuje się w mniejszych łodziach jako silniki pomocnicze.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie silnika spalinowego?

Jak tłumaczy ekspert z firmy Natkaniec, decydując się na zakup silnika do łodzi, należy wziąć pod uwagę jego przeznaczenie. Na rynku dostępnych jest wiele silników dedykowanych do różnych łodzi. Warto zaznaczyć, że koszt nowego silnika zaburtowego to nawet kilkanaście tysięcy złotych. Czasami lepszym rozwiązaniem jest zakup używanego motoru, który będzie równie niezawodny co nowy, o ile będzie w dobrym stanie.

Warto zwrócić uwagę na takie parametry jak długość kolumny, która powinna być dopasowana do łodzi. Większość silników jest dostępna w 3 różnych kryteriach. Rodzaj sterowania może być ręczny lub zdalny, a także z konsolą lub bez. Warto także pamiętać o rodzaju rozruchu. Nowsze napędy mają elektryczny system uruchamiania silnika, co jest wygodne i niezawodne. W przypadku starszych i mniejszych silników zazwyczaj stosuje się odpalanie ręczne.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz