Artykuł sponsorowany

Rodzaje progów zwalniających

Rodzaje progów zwalniających

Próg zwalniający to poprzeczna wypukłość na jezdni, której celem jest ograniczenie prędkości poruszających się po jezdni pojazdów. Przejeżdżając przez próg z prędkością większą, niż jest dopuszczalna, można odczuć lekkie podbicie pojazdu do góry, które powoduje dyskomfort dla podróżnych. Jakie są rodzaje progów zwalniających? W jaki sposób mogą być montowane?

Podstawowe parametry progów zwalniających

Progi zwalniające dzielą się na dwie podstawowe grupy. Do kategorii U-16 zaliczane są progi najazdowe, a U-17 wskazuje na progi podrzutowe. Co więcej, progi rozróżnia się pod względem sposobu ich ukształtowania. Wyróżnia się zatem:

  • Progi listwowe – zbudowane z jednolitego elementu przecinającego całą szerokość jezdni;
  • Progi płytowe – umieszczone na części jezdni w formie płyty, która powstaje na skutek odpowiedniego ukształtowania nawierzchni;
  • Progi wyspowe – mają formę specjalnie wydzielonych wysp w linii jezdni.

Montaż progów zwalniających odbywa się przy użyciu kołków rozporowych. Progi mogą być zamontowane w sposób stały lub czasowy. Dodatkowo każdy rodzaj progów zwalniających może zostać sklasyfikowany wedle odpowiednich parametrów. Jak podkreśla producent znaków drogowych firma ZNAK BIG, progi różnią się od siebie długością najazdową, szerokością i wysokością oraz graniczną prędkością przejazdu. Najczęściej montowane progi zwalniające występują w wymiarach 350, 400, 600 i 900 cm długości najazdowej, w zależności od typu progu. Szerokość poszczególnych segmentów może wynosić od 180 cm do nawet 500 cm. Prędkość graniczna przejazdu przyjmuje zakres od 18 km/h do 30 km/h.

Progi wykonywane z tworzywa sztucznego z dodatkiem PVC, gumy i mieszanek asfaltowych są barwione w kontrastowej kolorystyce. Trwałość barw wynika z zastosowania chemoutwardzalnych dodatków i elementów odblaskowych, dzięki którym są widoczne z daleka.

Gdzie stosowane są progi zwalniające?

Obowiązujące przepisy ruchu drogowe określają właściwy sposób lokowania progów zwalniających. Progi podrzutowe mogą być stosowane wyłącznie przy wjazdach na parkingi oraz drogach wewnętrznych osiedlowych i zakładowych, czyli w miejscach, gdzie pojazdy poruszają się z niewielką prędkością. Progi podrzutowe mają konstrukcję wyboistą, a wjechanie w nie dużą szybkością może powodować silne podbicie pojazdu. Na jezdniach montowane są progi najazdowe, o owalnym kształcie, co wpływa na bezpieczeństwo użytkowników dróg. Progi najazdowe znajdują się w pobliżu szkół lub przedszkoli oraz w terenach zabudowanych.  

Oceń artykuł (2)
1.5
Komentarze
Dodaj komentarz