Rodzaje opon, które znajdziesz na rynku

Rodzaje opon, które znajdziesz na rynku
Przeciętny kierowca zmienia opony dwukrotnie w ciągu roku, stąd wyróżnia się dwie podstawowe kategorie podziału ogumienia – letnie oraz zimowe. Tymczasem rodzajów opon można wymienić co najmniej kilka, w zależności od rodzajów bieżnika, klasy cenowej, wysokości czy napędu auta. Chcąc idealnie dobrać ogumienie do swojego stylu jazdy i wygody podróżowania, warto poznać najważniejsze kategorie.

Rodzaje opon

Najczęściej dzielimy opony według rodzaju bieżnika na letnie (zwane też drogowymi), zimowe, terenowe lub błotno-śniegowe. Opony letnie posiadają rzeźbę bieżnika pozwalającą osiągać duże prędkości nawet na mokrej nawierzchni dzięki odpowiednio wyprofilowanym rowkom odprowadzającym wodę. Opony letnie zwykle też gwarantują duży komfort jazdy

Mieszanka gumowa zastosowana w ich produkcji jest jednak zbyt twarda na warunki zimowe, najczęściej spada przez to wygoda podróżowania oraz zmniejsza się przyczepność kół do nawierzchni. Dlatego zimą najlepiej jest używać opon zimowych, w których produkcji zastosowano mieszankę pozwalającą zachować odpowiednią miękkość w niskich temperaturach. Z kolei w warunkach letnich mieszanka ta staje się zbyt miękka, co powoduje szybsze zużywanie się bieżnika. Ten ostatni element charakteryzuje się wieloma poprzecznymi nacięciami (lamelami), które dają dużą przyczepność na mokrych i śliskich nawierzchniach.

Opony do szybkiej jazdy

Znacznie mniej popularne wśród przeciętnych kierowców są opony terenowe oraz błotno-śniegowe. Te pierwsze mają zwykle duże klocki bieżnika oraz głębokie i szerokie rowki, dzięki którym możliwe staje się przeniesienie momentów napędowych w trudnych warunkach terenowych. Opony te posiadają także większą niż inne odporność na przebicie. Z kolei ogumienie błotno-śniegowe, z bardzo podobnym bieżnikiem do opon terenowych, ma lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni (m.in. dzięki bardziej miękkiej mieszance).

W grupie opon drogowych można zróżnicować kolejne produkty, biorąc pod uwagę także rzeźbę bieżnika. Wyróżnia się m.in. opony z bieżnikiem kierunkowym, którego rzeźba układa się w charakterystyczną jodełkę bądź literę V. Z boku takiej opony można znaleźć symbol strzałki wskazującej kierunek toczenia i informację dla wulkanizatora, w jaki sposób zakładać tę oponę na felgę. Najczęściej produkty z takim rodzajem bieżnika montują kierowcy posiadający auta o dużej mocy, stosujący dynamiczną, szybką jazdę.

Ogumienie pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa

Do zwykłej jazdy do pracy lub na wakacje najczęściej używane są opony z bieżnikiem symetrycznym bądź asymetrycznym. Ogumienie z bieżnikiem symetrycznym można montować na felgę dowolną stroną. Często poleca się je posiadaczom aut miejskich. Rzeźba bieżnika pozwala na mniejsze zużycie paliwa, a opony można przekładać sezonowo na krzyżowe osie kół (nawet co 10 tys. km).

Z kolei opony asymetryczne posiadają zróżnicowaną rzeźbę bieżnika po zewnętrznej oraz wewnętrznej krawędzi. Dlatego też mają odpowiednie oznaczenie (inside/outside) ułatwiające montaż na feldze. Produkty tego typu posiadają bardzo dobre właściwości odprowadzania wody, świetną przyczepność oraz zapewniają niezłe osiągi zarówno w jeździe miejskiej, jak i autostradowej.

Czasami także dzieli się opony pod względem kategorii cenowych na klasę ekonomiczną (budżetową), do której zaliczymy Dębicę, Sava, Barum, klasę średnią (Firestone, Fulda, Uniroyal) oraz opony klasy wysokiej (Michelin, Bridgestone, Continental, Pirelli) (źródło: sites.google.com). Niezależnie od tego, jakiej klasy samochodem podróżujemy oraz jakiej klasy dobierzemy ogumienie, warto zadbać przede wszystkim o to, by było ono dostosowane do sezonu oraz zapewniało wysoki poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.

Najlepszych opon szukaj z pkt.pl.
Oceń artykuł (3)
3.3
Komentarze
Dodaj komentarz