Artykuł sponsorowany

Rodzaje łożysk tocznych i ich zastosowania

Rodzaje łożysk tocznych i ich zastosowania

Łożysko toczne to takie łożysko, w którym ruch zapewniony jest przez elementy toczne umieszczone między dwoma pierścieniami łożyska. Istnieją różne rodzaje tego typu łożysk, a każde z nich ma inne zastosowanie.

Podstawowe informacje

W łożyskach tocznych elementy toczne znajdują się między dwoma pierścieniami. Na czopie wału (bądź innym elemencie) osadzony jest pierścień wewnętrzny, podczas gdy ten zewnętrzny umieszczony jest nieruchomo w oprawie bądź innym nośnym elemencie. Pomiędzy pierścieniami znajdują się elementy toczne, które stykają się z ich bieżniami, czym umożliwiają obrót pierścieni względem siebie. W łożyskach tocznych mogą również znajdować się elementy dodatkowe, takie jak koszyczki utrzymujące elementy toczne w odpowiednim, stałym oddaleniu od siebie.

Zastosowanie

-Ze względu na charakterystyczne dla swojego rodzaju cechy, każda grupa łożysk ma inne zastosowanie i powinna być eksploatowana w innych warunkach – tłumaczy ekspert reprezentujący Przedsiębiorstwo Alfa.

Podstawowymi kryteriami przy doborze łożysk są kierunek i wielkość obciążenia, sztywność łożyskowania, prędkość obrotowa, cichobieżność, dokładność wykonania oraz ograniczenia wymiarowe (zwykle przynajmniej jeden z głównych wymiarów narzucony jest przez konstrukcję urządzenia, zazwyczaj jest to średnica otworu).

Rodzaje łożysk tocznych

Istnieją różne typy łożysk tocznych. Można je podzielić według kilku kryteriów:

  • ze względu na kształt elementu tocznego – kulkowe, walcowe, stożkowe, toroidalne, baryłkowe oraz igiełkowe,
  • ze względu na rodzaj obciążeń jakie mogą być przenoszone przez łożysko – poprzeczne, skośne (przenoszą obciążenia poprzeczne i wzdłużne) i wzdłużne,
  • ze względu na możliwość wychylenia się zewnętrznego pierścienia – zwykłe i wahliwe,
  • ze względu na ilość rzędów elementów tocznych – jednorzędowe, dwurzędowe i wielorzędowe,

Właściwy dobór łożysk odbywa się według pewnego algorytmu. Uwzględnia on takie parametry ich pracy, jak obciążenie statyczne, intensywność użytkowania, sposób chłodzenia, prędkość obrotowa czy sposób smarowania.

Oceń artykuł (10)
3.4
Komentarze
Dodaj komentarz