Rodzaje łożysk tocznych i ich zastosowania
Łożysko toczne to takie łożysko, w którym ruch zapewniony jest przez elementy toczne umieszczone między dwoma pierścieniami łożyska. Istnieją różne rodzaje tego typu łożysk, a każde z nich ma inne zastosowanie.
Podstawowe informacje
W łożyskach tocznych elementy toczne znajdują się między dwoma pierścieniami. Na czopie wału (bądź innym elemencie) osadzony jest pierścień wewnętrzny, podczas gdy ten zewnętrzny umieszczony jest nieruchomo w oprawie bądź innym nośnym elemencie. Pomiędzy pierścieniami znajdują się elementy toczne, które stykają się z ich bieżniami, czym umożliwiają obrót pierścieni względem siebie. W łożyskach tocznych mogą również znajdować się elementy dodatkowe, takie jak koszyczki utrzymujące elementy toczne w odpowiednim, stałym oddaleniu od siebie.
Zastosowanie
-Ze względu na charakterystyczne dla swojego rodzaju cechy, każda grupa łożysk ma inne zastosowanie i powinna być eksploatowana w innych warunkach – tłumaczy ekspert reprezentujący Przedsiębiorstwo Alfa.
Podstawowymi kryteriami przy doborze łożysk są kierunek i wielkość obciążenia, sztywność łożyskowania, prędkość obrotowa, cichobieżność, dokładność wykonania oraz ograniczenia wymiarowe (zwykle przynajmniej jeden z głównych wymiarów narzucony jest przez konstrukcję urządzenia, zazwyczaj jest to średnica otworu).
Rodzaje łożysk tocznych
Istnieją różne typy łożysk tocznych. Można je podzielić według kilku kryteriów:
- ze względu na kształt elementu tocznego – kulkowe, walcowe, stożkowe, toroidalne, baryłkowe oraz igiełkowe,
- ze względu na rodzaj obciążeń jakie mogą być przenoszone przez łożysko – poprzeczne, skośne (przenoszą obciążenia poprzeczne i wzdłużne) i wzdłużne,
- ze względu na możliwość wychylenia się zewnętrznego pierścienia – zwykłe i wahliwe,
- ze względu na ilość rzędów elementów tocznych – jednorzędowe, dwurzędowe i wielorzędowe,
Właściwy dobór łożysk odbywa się według pewnego algorytmu. Uwzględnia on takie parametry ich pracy, jak obciążenie statyczne, intensywność użytkowania, sposób chłodzenia, prędkość obrotowa czy sposób smarowania.