Artykuł sponsorowany

Rodzaje kasków motocyklowych – poradnik

Rodzaje kasków motocyklowych – poradnik

Każdy fan dwóch kółek wie, że jazda bez kasku to nie tylko łamanie prawa, ale także objaw niebezpiecznej lekkomyślności. Większość z nas nie ma problemu z jego noszeniem – częściej pojawiają się problemy z niską jakością wykonania czy nieodpowiednim doborem kasku. Chociaż każdy z nich musi spełniać normę, forma jej sprawdzania dopuszcza nawet bardzo wątpliwe, niezapewniające odpowiedniego bezpieczeństwa konstrukcje.

Cena kasku: nie tylko jakość wykonania

Wiadomo, że na kasku nie warto oszczędzać, ale co istotne, należy go też co kilka lat wymieniać. Komponenty, z których jest zbudowany kask, starzeją się i z czasem przestają spełniać swoją rolę, nie dając już odpowiedniej ochrony. Podczas kupowania kasku na pewno warto wziąć pod uwagę to, jak bardzo jego koszt się zamortyzuje, czyli ile będzie on nas kosztował w przeliczeniu na czas użytkowania. Może okazać się, że droższy z pozoru kask posłuży nam dłużej. Nawet jeśli nie, to z pewnością będzie solidniejszy. Nie ulega wątpliwości, że kaski renomowanych producentów po prostu ratują życie, podczas gdy tych najtańszych w zasadzie można byłoby w ogóle nie nosić.

Wybór kasku motocyklowego

Odwiedzając sklep motocyklowy (np. Best‐Motors), możemy zazwyczaj liczyć na fachową pomoc i porady związane z doborem wszelkich akcesoriów. Nie oznacza to oczywiście, że powinniśmy polegać wyłącznie na niej – samodzielne zgłębienie wiedzy nieraz nam się przyda. Nieważne, czy stoimy u progu naszej przygody z jednośladami, czy jesteśmy już wytrawnymi motocyklistami: pewne informacje są niezbędne na każdym etapie. Większość z nich, jak te dotyczące kasków, może zwiększyć poziom naszego bezpieczeństwa, a w skrajnych przypadkach uratować zdrowie lub życie. I chociaż perspektywa wskoczenia na nowy motocykl i ruszenia ku zachodzącemu słońcu wydaje się kusząca, takie natychmiastowe popuszczanie wodzy fantazji jest niewskazane. Musimy najpierw ochłonąć i odpowiednio się przygotować. Dobrze dobrane akcesoria motocyklowe pozwolą nam cieszyć się bezstresową jazdą przez wiele lat. Jako że omawiane hobby jest bardzo popularne, wybór jest przeogromny. Warto więc w pierwszej kolejności skupić się na podstawach.

Jakie są typy kasków motocyklowych?

  • Kask integralny (tzw. full face) – zdecydowanie najczęściej spotykany. Swoją popularność zawdzięcza uniwersalności. Może być stosowany w dowolnych warunkach i z dowolnymi pojazdami. Wielu jego zwolenników uważa również, że jest najbezpieczniejszy. Nietrudno domyślić się, skąd wzięła się taka opinia – jednolita bryła dobrze wykonanego kasku integralnego wydaje się nie mieć wad. Kask tego rodzaju zachodzi na dolną część twarzy, a także na czoło, pozostawiając pośrodku wizjer przykrywany ruchomą osłoną. Same kaski integralne dzielą się jeszcze na kaski sportowe (torowe) i szosowe. Różnią się głównie kształtem, a tym samym poziomem aerodynamiki. Kaski do jazdy sportowej są nieco bardziej wydłużone, przystosowane do jazdy w pochylonej pozycji. Drugą różnicą jest umiejscowienie wizjera – w kaskach sportowych znajduje się on odrobinę wyżej, co ponownie ma związek z postawą podczas jazdy.
  • Kask szczękowy – nazywany czasem turystycznym. I rzeczywiście, wygoda korzystania z niego podczas urlopowych motocyklowych wyjazdów jest znaczna. Różni się od kasku integralnego jednym istotnym szczegółem – po podniesieniu osłony pozbywamy się także elementu chroniącego dolną część naszej twarzy. Zazwyczaj kaski szczękowe są nieco cięższe od integralnych, a do ich wnętrza przedostaje się więcej hałasu. Te drobne wady pozwalają jednak na większą swobodę. Podczas postoju możemy bez zdejmowania kasku uzupełnić płyny lub zrobić zdjęcie. Kask szczękowy pozwala także na lepszą wentylację, a jeśli nasz posiada podwójną homologację – na kask szczękowy i otwarty – to możemy nawet jeździć z podniesioną osłoną.
  • Kask otwarty (tzw. jet lub open face) – typ kasku całkowicie pobawionego osłony szczęki, nazywany też pieszczotliwie „orzeszkiem”. Ma niewielkie rozmiary i małą wagę, zapewnia przy tym świetną widoczność. Prezentuje się efektownie, ale zalecany jest przede wszystkim do letniej jazdy miejskiej. Lubią go przede wszystkim posiadacze chopperów, cruiserów i skuterów, czyli jednośladów, których kierowca zachowuje podczas jazdy wyprostowaną postawę.
  •  Kask off‐roadowy – kask tego rodzaju przypomina integralny, ale różni się od niego kilkoma bardzo istotnymi szczegółami. Ma przede wszystkim rozbudowaną część szczękową. Zazwyczaj ma ona wmontowane filtry przeciwpyłowe. Kolejną istotną różnicą jest brak osłony – zamiast nich pojawiają się gogle. Nad nimi obowiązkowo znajduje się daszek. Wszystko to związane jest z typowym zastosowaniem tego rodzaju kasku, czyli jazdą terenową lub na supermoto. Czyszczenie osłony byłoby po prostu zbyt trudne i czasochłonne – gogle pozwalają oszczędzić ten czas, a pozostałe elementy wyposażenia kasku off‐roadowego znacznie zwiększają komfort jazdy w trudnych warunkach. Istnieją jeszcze podobne do kasków off‐roadowych kaski enduro posiadające osłonę – przeznaczone są do jazdy turystycznymi enduro.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz