Artykuł sponsorowany

Regeneracja DPF bez tajemnic. Co warto wiedzieć?

Regeneracja DPF bez tajemnic. Co warto wiedzieć?
Filtr DPF (filtr cząstek stałych; nazywany również GPF lub FAP) montowany jest we wszystkich samochodach z silnikami Diesla. Regeneracja DPF usuwa nagromadzone w nim cząstki sadzy i popiołów, które powodują jego zapychanie, a nawet mogą skutkować awarią układu wydechowego. Na czym konkretnie polega regeneracja DPF? Dowiedz się, czy wypalanie jest jedyną możliwością wyczyszczenia filtra.

Regeneracja DPF: Dlaczego należy oczyszczać filtr z cząsteczek sadzy i popiołów?

Należy podkreślić, że filtr cząstek stałych gromadzi w sobie cząstki sadzy i popiołów, które z czasem powodują zapychanie. Wraz ze stopniowym zwiększaniem ilości zanieczyszczeń spada wydajność filtra, a w ostateczności jego zapchanie może spowodować awarię układu wydechowego samochodu. Aby tego uniknąć należy regularnie wymieniać filtr DPF w pojazdach, w których stosuje się wersję jednorazową. Z kolei w samochodach, w których znajduje się filtr wielorazowy konieczne jest jego czyszczenie. Jednym ze sposobów jest tzw. okresowe wypalanie DPF, czyli regeneracja pasywna, która polega na katalitycznym spalaniu sadzy (możliwe tylko po osiągnięciu temp. wyższej niż 600°C). Z kolei sposobem na aktywną regenerację DPF jest zmiana trybu pracy silnika, co w praktyce oznacza zwiększenie emisji dwutlenku węgla, który utlenia zgromadzoną w filtrze sadzę. O ile, sadzę da się wypalić z filtra, to należy podkreślić, że dostają się również do niego inne zanieczyszczenia wyrzucane przez silnik. I tak np. olej silnikowy powoduje gromadzenie się w nim popiołu, którego nie da się wypalić.

Aktywna regeneracja DPF w warsztacie – na czym polega?

W wielu przypadkach konieczna jest specjalistyczna regeneracja filtra. Czyszczenie DPF w warsztacie (np. AUTO-PRO Melka ze Szczecina) polega na wymontowaniu go z pojazdu (może zająć się tym mechanik lub można samodzielnie dostarczyć do firmy wymontowany filtr). W warsztacie używana jest maszyna do czyszczenia DPF, której można użyć po uprzednio zamontowanych do filtra adapterach. Na początku sprawdza się jego przepustowość – im wyższa wartość ciśnienia, tym większe jest zabrudzenie filtra. W warsztacie wsteczne czyszczenie DPF odbywa się np. przy użyciu wody pod ciśnieniem, która skutecznie usuwa sadzę i popiół. Następnie wykonywane jest czyszczenie zgodne z przepływem spalin (na tym etapie często stosuje się specjalny środek do czyszczenia DPF, który zmiękcza nagromadzone zabrudzenia), a później ponownie czyszczenie wsteczne, by ostatecznie pozbyć się zanieczyszczeń. Na koniec pod wpływem gorącego powietrza osusza się filtr, a później ponownie sprawdza się jego przepustowość w maszynie. Regeneracja DPF tym sposobem kończy się montażem go w układzie wydechowym samochodu lub odesłaniem do klienta. Warto pamiętać o tym, by na koniec poinformować sterowniki pojazdu o usunięciu zanieczyszczeń. Dzięki regeneracji DPF wykonanej w warsztacie filtr odzyskuje dawne właściwości oraz zabezpiecza przed szkodliwymi substancjami pochodzącymi ze spalin silników wysokoprężnych. 

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz