Artykuł sponsorowany

Prostowanie felg krok po kroku

Prostowanie felg krok po kroku

Felga to podstawowy element podwozia, bez którego jazda samochodem byłaby po prostu niemożliwa. Jest to stalowa obręcz, na które montuje się oponę bądź oponę z detką. Nawet bardzo solidne i wytrzymałe felgi mogą ulec odkształceniu w wyniku działania nadmiernych obciążeń powstających podczas nieprawidłowej eksploatacji lub wypadku. Wtedy konieczne będzie ich wyprostowania. Jak wygląda cała ta operacja?

Co jest potrzebne do wyprostowania felgi?

W profesjonalnych zakładach ogumienia do prostowania felg używa się specjalnych urządzeń, nazywanych prostowarkami.

- Głównym elementem tego typu maszyn jest obrotowy wał, na którym przy użyciu różnego rodzaju pierścieni redukcyjnych można zamontować wszelkiego rodzaju felgi – mówi przedstawiciel firmy Wulcar - W skład wyposażenia prostowarki wchodzi również tłok hydrauliczny z szerokim zestawem nakładek, którego używa się do prostowania felgi oraz tokarka.

Jak wygląda prostowanie felgi – krok pierwszy

Pierwszym etapem w naprawie zdeformowanej felgi jest zlokalizowanie uszkodzeń. W tym celu felga musi zostać zamontowana na obrotowym wale – jeśli średnica wału jest mniejsza niż średnica otworu w osi felgi, należy umieścić w niej pierścień redukcyjny. Po umieszczeniu felgi na wale uruchamia się napęd prostownicy. Felga zaczyna się obrać, dzięki czemu można z dużą łatwością stwierdzić, w którym miejscu występuje nierówność. Pomocny jest również wskaźnik, montowany na suporcie tokarki. Wykryte zniekształcenie zaznacza się przy pomocy kredy

Krok drugi – prostowanie felgi

Do prostowania felgi używa się tłoka hydraulicznego. Wcześniej jednak należy dobrać odpowiednią do kształtu deformacji nakładkę. Przed przystąpieniem do prostowania oznaczony fragment felgi podgrzewa się przy użyciu nagrzewnicy lub opalarki, dzięki czemu zyskuje on większą plastyczność i jest mniej podatny na pęknięcia. Prostowarka posiada specjalną ramę z wyciętymi wypustkami, na których w odpowiedniej pozycji opiera się tłok. Dzięki temu możemy bardzo precyzyjnie kontrolować jego pracę. Po uruchomieniu tłok wypycha fragment materiału w danym kierunku. Proces należy powtórzy kilka raz w różnych miejscach, żeby uzyskać pożądane rezultaty. Za pomocą wskaźnika można ocenić, czy felga odzyskała swój kształt.

Krok trzeci – toczenie felgi

Jeśli istnieje taka potrzeba felga może zostać poddane obróbce skrawaniem w celu przykładowo wygładzenia rantów. W tym celu używa się tokarki. Jej ostrze po przystawieniu do felgi i uruchomieniu wały zaczyna stopniowo odcinać naddatek materiału.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz