Artykuł sponsorowany

Prace spawalnicze w przemyśle stoczniowym i w innych branżach

Prace spawalnicze w przemyśle stoczniowym i w innych branżach

Spawanie to proces technologiczny stosowany do łączenia metalowych elementów podczas wytwarzania wyrobów metalowych w wielu branżach, na przykład w budownictwie, czy w przemyśle stoczniowym. Jakość i wytrzymałość ostatecznych wyrobów zależy w dużej mierze od niezawodności wykonywanych spoin, dlatego każdy projekt konstrukcji stalowych, czy też wykonywanych z metali nieżelaznych musi spełniać rygorystyczne normy. Dowiedz się, jak powinny być prowadzone prace spawalnicze!

Zasady i wymagania dotyczące spawania elementów stalowych

Prace spawalnicze w przemyśle stoczniowym to szczególnie odpowiedzialne zadanie, ponieważ od jakości ich wykonania przy wytwarzaniu czy naprawie sekcji kadłubowych zależy poziom bezpieczeństwa statku, zdolność do przejścia koniecznych prób, a w konsekwencji także jego przydatność w eksploatacji. Przy remontach i budowie statków mogą być stosowane wyłącznie materiały spełniające wymagania jakościowe i klasyfikacyjne odpowiednich norm polskich i europejskich. Podstawą jest odpowiedni dobór stali o zwykłej lub podwyższonej wytrzymałości.

Stal to stop metaliczny, występujący w wielu odmianach. Stanowi materiał łatwy w formowaniu, zatem stworzenie z niego elementów o określonych parametrach nie jest technologicznie skomplikowane, choć wymaga stosowania odpowiednich narzędzi, oraz doświadczenia osób wykonujących prace. Spawanie elementów stalowych zwykle odbywa się w nowoczesnym parku maszynowym, w którym znajdują się specjalistyczne narzędzia służące do wycinania i wypalania gazowego, laserowego albo plazmowego, poszczególnych elementów konstrukcyjnych.

Metody spawania wykorzystywane w przemyśle

Istnieje kilka powszechnie stosowanych metod spawania konstrukcji stalowych i kadłubów statków.

  • Metoda MMA (manual metal arc welding – ręczne spawanie łukowe) zwana inaczej spawaniem topliwą elektrodą otuloną stosowana jest przede wszystkim do spawania elementów dużych konstrukcji, w terenie i w sytuacji narażenia na trudne warunki, jak duże obciążenie, czy napór cieczy.
  • Metoda MIG/MAG (metal inert gas / metal active gas) czyli spawanie elektrodą topliwą w osłonie gazów obojętnych lub aktywnych – może być stosowane tylko wewnątrz pomieszczeń, gdzie nie ma niebezpieczeństwa wystąpienia podmuchów powietrza. Może być stosowana do spawania elementów ze stali nierdzewnej.

Metodę MAG specjaliści z firmy Navicor, zajmującej się wytwarzaniem konstrukcji stalowych i aluminiowych wykorzystują do łączenia elementów ze stali niestopowych, niskostopowych i wysokostopowych, a także elementów wykonanych z aluminium, niklu, miedzi czy tytanu. Jest to metoda ceniona głównie z uwagi na jej dużą efektywność i uniwersalność, a także stosunkowo niskie koszty.

Opracowanie:
Szczecin, Bronowicka 39
tel. 91 400 00 28
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz