Artykuł sponsorowany

Poświadczenie podpisu – jak i po co się je przeprowadza?

Poświadczenie podpisu – jak i po co się je przeprowadza?

W pewnych sytuacjach konieczne jest upewnienie się, że osoba, która podpisuje dokument, jest tym, za kogo się podaje. Chcemy mieć gwarancję, że wszystko przebiega zgodnie z prawem. Wtedy z pomocą przyjdzie notariusz. To specjalista, którego uprawnienia pozwalają poświadczyć podpis lub dokument również ten podpisany wcześniej. Dowiedz się więcej na ten temat już teraz.

Tożsamość osoby podpisującej dokument

Notarialne poświadczenie podpisu to jedna z usług dostępna w większości kancelarii notarialnych, gdyż wciąż to własnoręczne podpisanie dokumentu świadczy o jego ważności i stanowi końcowy etap zawierania różnych transakcji lub porozumień. W celu wykluczenia nielegalnych działań to notariusz ma prawo i moc urzędową do stwierdzenia autentyczności złożonych podpisów. Odwiedzając miejsca takie jak Kancelaria Notarialna Notariusz Karolina Ociepa-Szostek mamy pewność, że specjalista pomoże nam potwierdzić podpis osoby, która podpisuje lub już wcześniej podpisała ważny dla nas dokument.

W jakich sytuacjach konieczne jest potwierdzenie podpisu? Tego typu czynności prowadzone są na przykład w odniesieniu do umowy zbycia udziałów w spółce, umowy zbycia firmy, oświadczeń o charakterze majątkowym i niemajątkowym czy rozmaitych pełnomocnictwach. Wszędzie tam, gdzie konieczne jest upewnienie się, że to dana osoba składa deklarację lub przyjmuje zobowiązanie. Dzięki temu wszyscy zaangażowani mają pewność, że umowa zawarta została zgodnie z prawem i za zgodą wszystkich stron.

Jak wygląda poświadczenie podpisu u notariusza?

W sytuacji, gdy podpis składany jest w obecności notariusza, musi on przede wszystkim potwierdzić tożsamość osoby składającej podpis. Konieczne jest więc okazanie ważnego dokumentu tożsamości, najczęściej dowodu osobistego, ale dopuszcza się również paszport lub kartę pobytu.

Notariusz może przeanalizować również pismo i wskazać ewentualne błędy, ale zazwyczaj nie sprawdza go pod względem prawnym. Następnie klient trwałym środkiem pisarskim składa podpis w wyznaczonym miejscu, dokument powinien mieć formę uniemożliwiającą dokonanie jakichś zmian w treści, a notariusz swoim podpisem i pieczęcią potwierdza datę całego zdarzenia. Na dokumencie może pojawić się również informacja o dokładnej godzinie składania podpisu.

Należy jednak pamiętać, że umowa nie ma urzędowego charakteru, tylko dlatego, że podpisano ją w obecności notariusza. Tego typu rangę uzyskuje się jedynie poprzez sporządzenie dokumentu w formie aktu notarialnego.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz