Artykuł sponsorowany

Pompowtryskiwacze czy wtryskiwacze common rail? Kiedy je wymienić?

Pompowtryskiwacze czy wtryskiwacze common rail? Kiedy je wymienić?

Pompowtryskiwacze czy common rail? Który układ zasilania jest lepszy? Niestety, na to pytanie nie ma oczywistej odpowiedzi. Wszystko zależy od wymagań kierowcy oraz modelu samochodu. Warto mieć na uwadze także normy spalin, które cały czas są coraz bardziej rygorystyczne, co odbija się na wyborze układu zasilania. W naszym artykule przedstawiamy właściwości zarówno pompowtryskiwaczy, jak i wtryskiwaczy common rail.

Lokalizacja pompy we wtryskiwaczach

Najważniejszą różnicą między pompowtryskiwaczami a układem common rail, która definiuje szereg kolejnych, jest pompa. Niby mała rzecz, ale w common rail jest ona zainstalowana w pobliżu bloku silnika, sprężającego paliwo i tłoczącego go do zbiornika wysokiego ciśnienia, które podawane jest stamtąd na wtryskiwacze.

W pompowtryskiwaczach każdy wtryskiwacz ma wbudowaną indywidualną pompę, co sprawia, że koniecznym było zmienienie konstrukcji silnika Diesla – trzeba było uzupełnić go o podzespół, napędzający pompowtryskiwacze, którym stał się wał rozrządu. Zainstalowany w bloku silnika, wyposażony w pierścienie krzywkowe, napędzany za pomocą wału korbowego, kręcąc się z prędkością obrotową silnika, wywołuje pracę pompowtryskiwaczy. To wszystko za sprawą naciskania krzywkami na naciskacze pompek, wywołujących pracę tłoka wewnątrz korpusu. Sprężają one paliwo, które, po otwarciu zamka elektromagnetycznego, rozpyla się w komorze spalania.   

Droższy i ekologiczny czy tańszy i mniej podatny na usterki?

Przed wyborem układu zasilania warto pamiętać, że najważniejsze elementy common rail są dosyć drogie, a układ jest wrażliwy na niskiej jakości paliwa. Mimo iż jest bardziej zawodny, ma opinię bardziej ekologicznego i cechuje się wyższą kulturą pracy silnika. Wadą może być duża ilość czujników i skomplikowany sterownik silnika (ECU – ang. Engine Control Unit), co przekłada się na bardziej kosztowne naprawy. Pompowtryskiwacze są pod tym względem korzystniejsze finansowo. Są bowiem w znacznie większym stopniu mechaniczne, dzięki czemu ilość możliwych usterek jest ograniczona, a ponadto są one łatwe do usunięcia. 

Kiedy należy wymienić wtryskiwacz?

Skoro o usterkach mowa, warto wiedzieć, że wtryskiwacze common rail są połączone wspólną listwą akumulacyjną, co sprawia, że mają tendencję do powielania uszkodzeń. Aby się przed nimi ustrzec, należy zachować higienę eksploatacji układu zasilania silnika. Do takich czynności można zaliczyć wymienianie filtrów i oleju, a także sprawdzenie źródła, z którego pochodzi dodawane paliwo – lepiej wystrzegać się w nim obecności wody, siarki lub parafiny. Generalnie jednak każdy element układu zasilania silnika można poddać procesowi regeneracji, która przywraca w pełni jego sprawność.   

Do najczęstszych objawów usterek wtryskiwaczy zalicza się:

  • pojawienie się czarnego dymu, co oznacza zbyt dużą dawkę paliwa w stosunku do ilości powietrza,
  • spadek kultury pracy silnika, który również wywołany jest zbyt dużą dawką paliwa,
  • pojawienie się białego dymu, co może oznaczać odparowane niespalone paliwo lub niewłaściwy BIP (początek wtrysku),
  • spadek osiągów i niespodziewane przechodzenie w tryb awaryjny,
  • problemy z odpaleniem silnika zarówno na ciepło (nieszczelność w konstrukcji wtryskiwacza), jak i na zimno (niewłaściwy parametr wtrysku),
  • nierówna praca silnika, spowodowana przegrzaniem wtryskiwacza lub zatkaniem jego dyszy,
  • gaśnięcie silnika na jałowym biegu.

Każdy z wymienionych objawów kwalifikuje się do konsultacji ze specjalistą i ewentualnej wymiany elementów układu zasilania – podsumowuje ekspert z firmy Nijhof-Wassink, której częścią działalności jest skup i sprzedaż samochodów używanych oraz części zamiennych, w tym używanych.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz