Pomiary w środowisku pracy. Czego dotyczą?
Odpowiednio przygotowane środowisko pracy to jeden z ważniejszych filarów każdego przedsiębiorstwa. Oddając zatrudnionemu personelowi stanowisko do dyspozycji, niezbędne jest dokonanie pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy. Pomiarów takich należy dokonać zaraz na początku funkcjonowania biura czy zakładu produkcyjnego, a także dbać o ich aktualność w karcie pomiarów. Badania mogą być przeprowadzane przez specjalistów, którzy uzyskali akredytację.
Czynniki szkodliwe w środowisku pracy
Oprócz nieustannie rosnącej presji i stresu, pracownicy mogą napotkać szereg różnych innych czynników, które bezpośrednio lub pośrednio ich zagrażają życiu lub zdrowiu. „Szkodliwe działanie tych czynników wynika nie z samej ich obecności w środowisku, ale z przekroczenia ich dopuszczalnych stężeń i natężeń. To, jakie są dopuszczalne normy, dokładnie reguluje rozporządzenie Ministra Zdrowia” – wyjaśnia ekspert z firmy Ekolab.
Czynniki zagrażające zdrowiu pracowników można podzielić na:
szkodliwe dla zdrowia (mogą doprowadzać do schorzeń),
niebezpieczne (mogą prowadzić do urazów i wypadków)
uciążliwe (utrudniające pracę i zmniejszające jej wydolność).
Zagrożenia w miejscu pracy
Czynniki zagrażające w miejscu pracy można podzielić także ze względu na ich pochodzenie i oddziaływanie:
biologiczne – to wszelkiego rodzaju drobnoustroje, pasożyty, które są obecne w środowisku firmy. Do tego grona zalicza się także wirusy wywołujące choroby,
fizyczne – to grupa czynników obejmująca: nadmierny hałas, promieniowanie, wibracje, pola magnetyczne, przemieszczające się materiały i pyły,
chemiczne – są wchłaniane przez drogi oddechowe, skórę, błony śluzowe i układ pokarmowy. Mogą mieć działanie toksyczne, drażniące, rakotwórcze. Powodują uczulenia i upośledzają funkcjonowanie organizmów,
psychofizyczne – zalicza się do tej grupy nadmierne obciążenie fizyczne, psychiczne, stres, negatywne warunki wzrokowe i słuchowe.
Przedsiębiorstwa, w których występuje ryzyko wystąpienia takich czynników, są zobowiązane przeprowadzać pomiary środowiska pracy ich stężeń/natężeń w określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia terminach. Badania wraz z wpisem do karty pomiarów mogą wykonać firmy, które uzyskały akredytacje na realizację poszczególnych rodzajów badań. Można wśród nich znaleźć:
ocenę stężenia czynników pyłowych,
ocenę stężenia czynników chemicznych,
analizy wody płynącej w kranach,
ocenę poziomu hałasu i przenoszenia drgań mechanicznych,
ocenę natężenia i równomierności oświetlenia,
ocenę wydajności wentylacji.
Praca w odpowiednim środowisku zapewnia nie tylko dobre zdrowie pracowników, ale też znacząco może wpłynąć na jakość wykonywania powierzonych zadań.