Artykuł sponsorowany

Pomiary w środowisku pracy. Czego dotyczą?

Pomiary w środowisku pracy. Czego dotyczą?

Odpowiednio przygotowane środowisko pracy to jeden z ważniejszych filarów każdego przedsiębiorstwa. Oddając zatrudnionemu personelowi  stanowisko do dyspozycji, niezbędne jest dokonanie pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy.  Pomiarów takich należy dokonać zaraz na początku funkcjonowania biura czy zakładu produkcyjnego, a także dbać o ich aktualność w karcie pomiarów. Badania mogą być przeprowadzane przez specjalistów, którzy uzyskali akredytację.

Czynniki szkodliwe w środowisku pracy

Oprócz nieustannie rosnącej presji i stresu, pracownicy mogą napotkać szereg różnych innych czynników, które bezpośrednio lub pośrednio ich zagrażają życiu lub zdrowiu. Szkodliwe działanie tych czynników wynika nie z samej ich obecności w środowisku, ale z przekroczenia ich dopuszczalnych stężeń i natężeń. To, jakie są dopuszczalne normy, dokładnie reguluje rozporządzenie Ministra Zdrowia” – wyjaśnia ekspert z firmy Ekolab.

Czynniki zagrażające zdrowiu pracowników można podzielić na:

  • szkodliwe dla zdrowia (mogą doprowadzać do schorzeń),

  • niebezpieczne (mogą prowadzić do urazów i wypadków)

  • uciążliwe (utrudniające pracę i zmniejszające jej wydolność).

Zagrożenia w miejscu pracy

Czynniki zagrażające w miejscu pracy można podzielić także ze względu na ich pochodzenie i oddziaływanie:

  • biologiczne – to wszelkiego rodzaju drobnoustroje, pasożyty, które są obecne w środowisku firmy. Do tego grona zalicza się także wirusy wywołujące choroby,

  • fizyczne – to grupa czynników obejmująca: nadmierny hałas, promieniowanie, wibracje, pola magnetyczne, przemieszczające się materiały i pyły,

  • chemiczne – są wchłaniane przez drogi oddechowe, skórę, błony śluzowe i układ pokarmowy. Mogą mieć działanie toksyczne, drażniące, rakotwórcze. Powodują uczulenia i upośledzają funkcjonowanie organizmów,

  • psychofizyczne – zalicza się do tej grupy nadmierne obciążenie fizyczne, psychiczne, stres, negatywne warunki wzrokowe i słuchowe.

Przedsiębiorstwa, w których występuje ryzyko wystąpienia takich czynników, są zobowiązane przeprowadzać pomiary środowiska pracy ich stężeń/natężeń w określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia terminach. Badania wraz z wpisem do karty pomiarów mogą wykonać firmy, które uzyskały akredytacje na realizację poszczególnych rodzajów badań. Można wśród nich znaleźć:

  • ocenę stężenia czynników pyłowych,

  • ocenę stężenia czynników chemicznych,

  • analizy wody płynącej w kranach,

  • ocenę poziomu hałasu i przenoszenia drgań mechanicznych,

  • ocenę natężenia i równomierności oświetlenia,

  • ocenę wydajności wentylacji.

Praca w odpowiednim środowisku zapewnia nie tylko dobre zdrowie pracowników, ale też znacząco może wpłynąć na jakość wykonywania powierzonych zadań.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz