Podpisanie umowy darowizny w Kancelarii Notarialnej
Akt darowizny, jeśli nie są to pieniądze, musi zostać podpisany u notariusza. Tylko w ten sposób nabierze mocy prawnej decyzja darczyńcy, by przysporzyć korzyści wybranej przez siebie osobie. Najbliższa rodzina nie płaci podatku od darowizny, ale w przypadku darowania np. domu, trzeba odpłatnie dokonać zmian w księdze wieczystej. Spisanie dokumentu darowizny można dokonać w Kancelarii Notarialnej.
Co może objąć akt darowizny?
Chcąc przysporzyć nieodpłatnej korzyści materialnej wybranej osobie, wykonuje się akt darowizny. Jej przedmiotem może stać się wszystko, co posiada wartość. Są to m.in.
nieruchomości;
dzieła sztuki;
cenne przedmioty;
biżuteria;
prawa majątkowe;
pieniądze.
W ostatnim przypadku nie wymaga się spisania umowy notarialnej, ale w każdym innym by był prawomocny, muszą zostac dopełnione formalności u notariusza, np. w Kancelarii Notarialnej. Koszty tej operacji ponosi darczyńca według taksy notarialnej oraz trzeba się liczyć w przypadku zmian w księdze wieczystej, że też trzeba będzie to opłacić. Osoba obdarowana nie ponosi żadnych kosztów, jeśli jest z najbliższej rodziny. W innym przypadku będzie musiała zapłacić podatek od darowizny.
Dane potrzebne do aktu darowizny
Podpisanie umowy darowizny oznacza, że od tej chwili obdarowany staje się właścicielem majątku wymienionego w akcie. By dokument został spisany, muszą być w nim podane wszystkie dane dotyczące imienia, nazwiska, danych adresowych, stanu cywilnego oraz stopnia pokrewieństwa między darczyńcą a obdarowanym. Obie strony umowy muszą posiadać ważne dokumenty tożsamości. W kwestiach formalnych podaje się też wartość rynkową przedmiotu umowy. Następnie muszą być podane warunki wydania majątku wraz z datą, kiedy ma to nastąpić. Jeśli darowizna dotyczy nieruchomości, potrzeby będzie numer księgi wieczystej, lub wypis z rejestru gruntów w przypadku działki wraz z mapą ewidencyjną.