Artykuł sponsorowany

Podkłady kolejowe ze strunobetonu – co warto wiedzieć?

Podkłady kolejowe ze strunobetonu – co warto wiedzieć?

W Polsce co roku produkuje się około 160 tysięcy podkładów strunobetonowych. Są to prefabrykaty, które przyczyniają się do budowania i modernizowania istniejących w kraju linii kolejowych. Dzięki podkładom strunobetonowym następuje poprawa użytkowania i bezpieczeństwa kolei. Z czego wykonywany są podkłady strunobetonowe? Charakterystyka poszczególnych elementów.

Czym jest podkład strunobetonowy?

Podkład strunobetonowy jest składowym elementem nawierzchni kolejowej odpowiedzialnym za przekazywanie obciążeń od szyn na podsypkę. Podkład zapewnia również odpowiednie położenie szyn względem siebie. Podkłady układane są na nawierzchni torowej, prostopadle do osi torów. Na terytorium Polski podkłady kolejowe muszą spełniać wymagania PKP określone w Warunkach Technicznego Wykonania i Odbioru – ILK3a – 5187/01/05. Muszą też zostać wykonane w taki sposób, by spełniały swoją funkcję przez około 50 lat, a więc nie mogą ulegać warunkom środowiskowym i być podatne na dynamiczne ruchy pociągów.

Jak wykonuje się podkłady strunobetonowe?

Podkłady ze strunobetonu wytwarzane są w metalowych formach bateryjnych, które umożliwiają jednoczesną produkcję kilkunastu podkładów w pozycji odwróconej. Wyróżnia się dwie metody produkcji podkładów: metodę sztywnych form i metodę torów naciągowych.

Metoda sztywnych form polega na wytwarzaniu podkładów strunobetonowych w formie bateryjnej wyposażonej w cztery przegrody do formowania. Zautomatyzowanie procesów produkcji wpływa na zwiększenie efektywności i zmniejszenia nakładów czasowych. Metoda torów naciągowych zaś wykonywana jest na długim, ponad metrowym torze naciągowym, który na końcu zaopatrzony jest w bloki oporowe – zdradzają specjaliści z firmy Strunbet z Bogumiłowic, producenta najwyższej jakości strunobetonowych podrozjazdnic i podkładów oraz żelbetowych płyt przejazdowych dla sieci PKP PLK S.A. i zarządców infrastruktury tramwajowej.

Oczywiście proces wytwarzania podkładów strunobetonowych polega również na kontroli prefabrykatów, między innymi na badaniu wytrzymałości, wymiaru i powierzchni elementów. Do grupy badań zalicza się także sprawdzenie ryso odporności przy obciążeniu dynamicznym i statycznym oraz wytrzymałości zmęczeniowej i odporności elektrycznej podkładu. Parametry te istotnie wpływają na zachowanie się elementów w konstrukcji nawierzchni torowej. Liczba podkładów wykorzystywanych przy badaniach okresowych waha się w przedziale maksymalnie do 10 sztuk, a badania wykonuje się do momentu złamania podkładu bądź braku przyrostu obciążenia.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz