Materiał Partnera

Po czym poznać niesprawną skrzynię biegów?

Po czym poznać niesprawną skrzynię biegów?

Chociaż manualne skrzynie biegów nie należą do szybko niszczących się komponentów samochodu, to jednak jak wszystkie ruchome elementy – podlegają zużyciu. Ich naprawa staje się co jakiś czas konieczna, a jeśli nie zachowaliśmy zaleceń eksploatacyjnych, związanych np. z dociskaniem pedału sprzęgła do końca oraz wymianą oleju, awarii możemy spodziewać się na pewno. Stojąca na granicy wytrzymałości skrzynia biegów daje znać o swoim stanie poprzez różne objawy.

Czujność przede wszystkim

Wyczulenie kierowcy na objawy awarii samochodu to konieczność nawet w czasach silnie skomputeryzowanych aut. Systemy informujące o usterkach są zawodne, a niektóre części w ogóle nie są nimi objęte. Poza tym te nowoczesne technologie stosowane są od względnie niedawna i większość przemierzających polskie drogi samochodów nie jest w nie wyposażona. Zbagatelizowanie symptomów zużywających się części auta może zakończyć się tragicznie – jeśli nie w formie uszczerbku na zdrowiu, to w formie finansowej. Pełna naprawa skrzyni biegów jest bowiem kosztowna i do serwisu – takiego jak Auto Serwis Różyny Piotr Znaniecki – warto zwrócić się zaraz po zauważeniu pierwszych objawów awarii skrzyni biegów.

Objawy niewłaściwego działania skrzyni biegów

Jeśli skrzynia biegów ulegnie awarii, auto będzie zachowywało się zupełnie inaczej. Do zasadniczych objawów takiej usterki należą:

  • wyskakiwanie biegów – dotyczy zazwyczaj skrzyń manualnych. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest najczęściej zbyt niski poziom oleju lub jego zużycie. Wyskakiwanie biegów może również świadczyć o uszkodzeniu koła zębatego albo niesprawnym zatrzasku odpowiadającym za zakleszczenie par trybów;
  • zbyt głośna praca skrzyni – powodowana jest zazwyczaj przez wytarte łożyska, na których osadzone są koła zębate. Charakterystyczny hałas wydobywa się ze skrzyni przy każdej zmianie biegu. Oprócz wytartych łożysk, przyczyną głośnej pracy może być zużyty mechanizm różnicowego lub tylnego mostu (w samochodach z napędem na tylne koła);
  • wyciek oleju – ten niezwykle groźny objaw może nawet poskutkować koniecznością zatrzymania auta w trakcie jazdy i wzywania pomocy drogowej. Świadczy o nieszczelności skrzyni biegów i może doprowadzić do jej trwałego uszkodzenia;
  • opór dźwigni i jej zgrzytanie przy zmianie biegów – świadczą o niepoprawnym działaniu synchronizatora odpowiadającego za zrównanie prędkości obrotowych łączonych w pary kół zębatych. Taki uszkodzony synchronizator nie nadąża ze swoim zadaniem, przez co tryby, stykając się, wydają zgrzyt i zużywają się szybciej. Objaw ten zwykle nie występuje pomiędzy wszystkimi biegami.

Oceń artykuł (3)
2.3
Komentarze
Dodaj komentarz