Opony diagonalne i radialne - charakterystyka i główne różnice
Każda osoba, która prowadzi własne gospodarstwo rolne, zdaje sobie sprawę z tego, jak duży wpływ mają maszyny rolnicze na produktywność działalności. O sprawności przykładowo ciągnika decydują również opony. Są to elementy, których rola jest niedoceniana, lecz wbrew pozorom bardzo ważna. Problematyczny może być wybór konkretnego rodzaju opon do ciągnika, bowiem podstawowymi opcjami są opony radialne oraz diagonalne. Przyjrzyjmy się zatem różnicom pomiędzy nimi.
Główną różnicę stanowi konstrukcja.
Pod względem konstrukcyjnym opony radialne i diagonalne różnią się najbardziej i jest to widoczne gołym okiem. Niepotrzebna jest tu specjalistyczna wiedza, gdyż od razu możemy zauważyć, że kształt opony radialnej zbliżony jest do kwadratu. Opona diagonalna charakteryzuje się natomiast bardziej owalnym kształtem. Ma to wpływ na działanie opon – w przypadku pierwszej opcji mamy do czynienia z mniejszym naciskiem punktu stykowego na podłoże. Rodzaje różnią się także budową wewnętrzną. Produkt diagonalny składa się z bieżnika, osnowy, opasania i stopki. Osnowa posiada kilka warstw, które to ułożone są na przemian kordów. Natomiast kordy przebiegają pod kątem 30-40 stopni do linii centralnej. W przypadku opony radialnej, mamy do czynienia z ułożeniem kordów pod kątem 90 stopni. Pod bieżnikiem za to znajdują się kolejne warstwy kordu.Wady i zalety opon diagonalnych