Artykuł sponsorowany

Odpowiedzialność za błędy biura rachunkowego

Odpowiedzialność za błędy biura rachunkowego

Zawierając umowę z biurem rachunkowym uzyskujemy przede wszystkim pewność, że sprawy podatkowe naszej firmy zostaną odpowiednio poprowadzone. Liczymy na to, że prace związane z księgowością zostaną wykonane na najwyższym poziomie i bezbłędnie. Niestety, błędy czasem się zdarzają – są nieuniknione ze względu na czynnik ludzki. Wszyscy jesteśmy ludźmi i czasem się mylimy. Co zrobić, gdy błąd księgowy przydarzy się właśnie nam?

Jak uniknąć błędów biura rachunkowego?

Zanim staniemy przed koniecznością zmierzenia się z błędami popełnionymi przez biuro rachunkowe musimy skoncentrować się na tym, by podjąć wszelkie kroki ku zminimalizowaniu prawdopodobieństwa pomyłki. Jednym z nich powinien być wybór profesjonalnego biura rachunkowego. Doświadczeni fachowcy pracujący np. w biurze rachunkowym Krystyny Burczyk doskonale orientują się w świecie rachunkowości, dzięki czemu ryzyko popełnienia błędu maleje niemal do zera. Wybór renomowanego, sprawdzonego i prowadzonego przez doświadczonych księgowych biura rachunkowego to absolutna podstawa – to dzięki niemu kwestia błędów podatkowych pozostanie dla nas w sferze teorii, nie zaś praktyki.

Błąd biura rachunkowego – kto za niego odpowiada?

Ordynacja podatkowa, która stanowi obecnie najwyższą możliwą regulację związaną z prawem podatkowym mówi, że za błędy wynikające ze zobowiązań podatkowych odpowiada przedsiębiorca – całym swoim majątkiem. Oznacza to, że w przypadku popełnionych przez biuro rachunkowe błędów to my będziemy pociągnięci do odpowiedzialności. Nie oznacza to oczywiście, że pozostajemy bezbronni. Możemy pociągnąć biuro rachunkowe do odpowiedzialności oraz uiszczenia stosownego odszkodowania. Wynikać będzie ono oczywiście z nierzetelnego prowadzenia księgowości. Musimy jednak dołożyć wszelkich starań, by upewnić się – i w razie potrzeby udowodnić – że biuro rachunkowe popełniło błąd w następstwie okoliczności, na które miało wpływ. W przeciwnym razie nie będziemy mieli podstaw do uzyskania odszkodowania. To bardzo ważna kwestia, bo najczęściej zaniedbania podatkowe nie wynikają z błędu samego biura, ale niedopilnowania po stronie przedsiębiorcy. Warto dodatkowo wiedzieć, że biura rachunkowe zobowiązane są do wykupienia ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, które pozwala na pozyskanie odszkodowania od zakładu ubezpieczeniowego, z którym współpracuje biuro. Sprawia to, że za ewentualne błędy nie odpowie – przynajmniej finansowo – samo biuro rachunkowe, które mogłoby w tym przypadku stać się niewypłacalne.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz