Obraz polskich przedsiębiorców. Jaki jest i do czego prowadzi?

Obraz polskich przedsiębiorców. Jaki jest i do czego prowadzi?

Polski przedsiębiorca kojarzy się na różne sposoby. Oceniamy zarówno jego wizerunek, sposób pracy, jak i efekty działania. Dodatkowo na obraz polskiego biznesmena składa się wiele zaprzeszłych i obowiązujących stereotypów. W jaki sposób rozwijać etos przedsiębiorczości? – mówią eksperci.

Strony www Strony www

Polski przedsiębiorca i jego obraz

Przedsiębiorcy kojarzą nam się raczej dobrze i doceniamy ich wkład w narodową gospodarkę, chociaż daleko nam do najbardziej przychylnych biznesmenom narodów Europy. Co więcej, w naszym społeczeństwie wciąż pokutuje wiele stereotypów na temat przedsiębiorców i szwankuje edukacja w zakresie przedsiębiorczości. To tylko niektóre z wniosków płynących z raportu „Wizerunek Przedsiębiorcy”, który został zaprezentowany przez Polską Radę Biznesu w Polskiej Agencji Prasowej.

Raport „Wizerunek Przedsiębiorcy” został przygotowany we współpracy z ekspertami Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR), w ramach programu Promocji Polskiej Przedsiębiorczości prowadzonego przez Polską Radę Biznesu. Celem, który przyświecał autorom raportu, było zbadanie i przedstawienie opinii na temat roli polskich przedsiębiorców w rozwoju kraju po przemianach ustrojowych.

Typowy szef

Ciekawe wnioski płyną z analizy opinii Polaków o pracodawcach. Respondenci, zapytani o to, czy ich zdaniem polscy pracodawcy terminowo regulują wszystkie swoje należności, tylko w jednym na dwa przypadki odpowiadali pozytywnie (odpowiedzi 'raczej tak' i 'zdecydowanie tak'). Tymczasem kiedy pytanie dotyczyło pracodawcy konkretnego respondenta, pozytywnej odpowiedzi udzieliło aż 89% badanych.

Podobne różnice w ocenie „mojego szefa” i „typowego szefa” widać w odpowiedziach na kolejne pytania. Zdaniem badanych jedynie 41% polskich pracodawców prowadzi prawidłową dokumentację czasu pracy. Jeśli pytanie zawęzimy do 'mojego pracodawcy' pozytywnych odpowiedzi jest 81 na 100.

Co na to eksperci?

„Jako organizacja zrzeszająca polskich przedsiębiorców głęboko wierzymy, że trwały wzrost gospodarczy Polski możliwy jest tylko przy udziale rodzimej przedsiębiorczości - mówi dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz, wiceprezes PRB i inicjatorka Programu Promocji Polskiej Przedsiębiorczości. - Jesteśmy także przekonani, że kluczowe dla rozwoju polskiej gospodarki i krytyczne w kontekście grożącej Polsce tzw. 'pułapce średniego dochodu' są edukacja najmłodszego pokolenia i budowa etosu przedsiębiorczości” – wspominała dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz.

„Polska gospodarka będzie tak silna, jak firmy, które ją tworzą To właśnie one kreują miejsca pracy, rozwijają innowacje i inicjują zmiany społeczne. Naszą wielką ambicją, jako Polskiej Rady Biznesu, jest zwiększanie świadomości znaczenia przedsiębiorczości dla nowoczesnej gospodarki. Wierzymy, że przełoży się to na większą liczbę zakładanych firm i pozwoli Polsce stabilnie się rozwijać” – mówił Jacek Szwajcowski, prezes zarządu Polskiej Rady Biznesu.

Edukacja najmłodszych

Eksperci badający i debatujący o polskich przedsiębiorstwach wiele miejsca poświęcili młodym ludziom, ich wiedzy na temat znaczenia przedsiębiorczości dla gospodarki i ich opinii o samych przedsiębiorcach. Z raportu wynika, że jedynie 53% Polaków w wieku 15 - 19 lat ma świadomość, że przedsiębiorcy odpowiadają za wytwarzanie większości dochodu naszego kraju. Ten współczynnik dla całej populacji wynosi 72%. Tak duże dysproporcje mogą sugerować, że zmian wymaga edukacja w zakresie przedsiębiorczości, obecnie realizowana w szkołach ponad gimnazjalnych w ramach zajęć „podstawy przedsiębiorczości”.

Źródło: Centrum Prasowe PAP.

Najlepszych firm i usług szukaj na pkt.pl!

Opracowanie:
Anna
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz