Artykuł sponsorowany

O zaburzeniach integracji sensorycznej u dzieci opowiadają terapeuci ośrodka MAŁYMI KROKAMI

O zaburzeniach integracji sensorycznej u dzieci opowiadają terapeuci ośrodka MAŁYMI KROKAMI

Integracja sensoryczna (SI) to zdolność do rozumienia, wychwytywania oraz porządkowania różnych odmiennych bodźców i informacji dostarczanych z otoczenia, a także z obrębu własnego ciała poprzez zmysły. Taka naturalna umiejętność to podstawa rozumienia otaczającego świata i konieczność dla prawidłowego rozwoju. To dlatego dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej muszą przechodzić specjalną terapię, która wpływa pozytywnie na całe życie pociechy, począwszy od wyeliminowania problemów z koncentracją i koordynacją ruchową, kończąc na utrudnieniach w nauce czy kontaktach z rówieśnikami. Więcej o tym opowiadają terapeuci Centrum Wspomagania Rozwoju Psychoruchowego Dziecka MAŁYMI KROKAMI.

Czym jest integracja sensoryczna?

Według teorii integracji sensorycznej, którą opracowała uznana amerykańska terapeutka Jean Ayres, integracja sensoryczna to zbiór procesów, które wspierają całe zachowanie człowieka oraz wszystkie wykonywane przez niego czynności. Jak sama bowiem nazwa wskazuje, integracja sensoryczna to współoddziaływanie na siebie różnych bodźców zewnętrznych i wewnętrznych, do których należy zaliczyć dotyk, wzrok, słuch oraz węch. Terapeuci ośrodka MAŁYMI KROKAMI z Warszawy dodają, że ważne jest też kontrolowanie układów proprioceptywnego oraz przedsionkowego, które odpowiadają kolejno za czucie własnego ciała i jego ułożenie w przestrzeni oraz za orientację przestrzenną i zachowanie równowagi ciała.

W przypadku zaburzeń integracji sensorycznej u dziecka mogą pojawić się problemy z nauką, koncentracją, koordynacją ruchową, a także z kontaktami z rówieśnikami. Odkrywanie świata przy braku pełnej kontroli nad swoimi zmysłami utrudnia prawidłowy rozwój, dlatego tak ważne jest dzisiaj uświadamianie rodziców i rozmowy na temat integracji sensorycznej. Jak rozpoznać zatem zaburzenia u własnej pociechy?

Jakie objawy mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej?

Objawy, które mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej, są bardzo różne, a najczęściej rodzic czy opiekun są w stanie je rozpoznać już u dwuletniego dziecka. Terapeuci z ośrodka MAŁYMI KROKAMI, którzy od lat zajmują się terapią dla najmłodszych z dysfunkcjami ruchowymi, zwracają szczególną uwagę na nadwrażliwość na bodźce, zbyt małą wrażliwość na bodźce, problemy z równowagą, zbytnią ruchliwość, wybredność w jedzeniu, a nawet na agresję, wycofanie z kontaktów z innymi ludźmi oraz na opóźnienie w rozwoju zdolności ruchowych. Dziecko z zaburzeniem integracji sensorycznej może zatem:

  • unikać bliskości fizycznej i dotyku,
  • nie lubić obcinania paznokci i czesania włosów,
  • czuć zdenerwowanie i rozkojarzenie wśród tłumu oraz przy dużym hałasie,
  • być niezdarne (potykanie, upadanie, kłopoty ze swobodnym poruszaniem),
  • reagować złością w przypadku przytłoczenia w odbiorze bodźców np. wspomniany hałas,
  • mieć problemy z samodzielnym zapinaniem guzików, sznurowaniem butów,
  • mieć trudność w uczeniu się nowych umiejętności ruchowych,
  • mieć tendencję do unikania potraw o danym kolorze czy konsystencji.

Jak wygląda diagnozowanie zaburzeń integracji sensorycznej?

Wymienione wcześniej objawy zaburzeń SI mogą występować w różnym nasileniu oraz kombinacjach. Nie muszą one też zawsze oznaczać właśnie problemów z integracją sensoryczną, dlatego bardzo ważna jest profesjonalna pomoc, w tym diagnoza. Oferują ją terapeuci z Centrum Wspomagania Rozwoju Psychoruchowego Dziecka MAŁYMI KROKAMI, gdzie dziecko poddawane jest specjalnej obserwacji oraz testom. Dzięki nim można nie tylko stwierdzić lub wykluczyć zaburzenie SI, ale także w razie rozpoznania określić najlepsze dla indywidualnego przypadku plany terapeutyczne. Na czym polega terapia SI?

Jak przebiega terapia zaburzeń integracji sensorycznej?

Jak tłumaczą specjaliści z placówki MAŁYMI KROKAMI, terapia zaburzeń SI odbywa się zarówno pod czujnym okiem terapeutów, jak i w domu. Ważne jest bowiem to, by odbudowywać integrację sensoryczną dziecka podczas każdej jego czynności, ponieważ przynosi to lepsze efekty, które są również szybciej zauważalna. Jeśli chodzi zaś o trening w centrum MAŁYMI KROKAMI, odbywa się on w formie zabawowej w specjalnie do tego przygotowanej sali. Terapeuta skupia się zaś podczas pracy z dzieckiem na dostarczaniu kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych tak, by pociecha poprawiała z każdym ćwiczeniem ich integrację.

Zajęcia wpływają pozytywnie na koordynację wzrokowo-ruchową, sprawność manualną, orientację w schemacie ciała, a także na percepcję przestrzenną. Istotne przy tym jest dostosowywanie ćwiczeń do możliwości i wieku dzieci, które dzięki terapeutom z centrum MAŁYMI KROKAMI mogą odzyskać poczucie pewności siebie, lepiej rozumiejąc otaczający świat. Terapia SI zazwyczaj jest pełna sukcesów, a wiele dzieci w kolejnych latach swojego życia rozwija się już samodzielnie tak samo, jak inni rówieśnicy. Zajęcia prowadzone są jednak też u dzieci ze spektrum autyzmu i innymi niepełnosprawnościami. 

 

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz