Artykuł sponsorowany

O jakiej awarii świadczy falowanie obrotów silnika?

O jakiej awarii świadczy falowanie obrotów silnika?

Ewentualne wahnięcia w zakresie 100 obrotów na minutę są dla wielu silników absolutnie naturalne i nie należy się nimi przejmować. Gorzej, kiedy wskazówka obrotomierza porusza się w znacznie większym zakresie. Niestety objaw ten nie pozwala jednoznacznie stwierdzić, który z komponentów uległ awarii, a jedynie sugeruje, iż z autem dzieje się coś niepożądanego. Co zatem warto wiedzieć na ten temat i jak skutecznie pozbyć się problemu?

Skąd bierze się falowanie obrotów?

Jeżeli uda się nam dostrzec, że wahnięcia obrotów – w szczególności na biegu jałowym – są znacznie większe, niż było to dotychczas, to swoją uwagę warto skupić na przepustnicy. Wskutek wieloletniej i intensywnej eksploatacji element ten podlega bardzo dużym obciążeniom, co prowadzi do jego stopniowego niszczenia. Mechanicy często spotykają się z sytuacją, kiedy przepustnica zostaje zalana olejem. Choć w ten sposób nie traci ona całkowicie swoich właściwości użytkowych, to jej wydajność pozostawia wiele do życzenia. Z czasem silnik zaczyna się dławić, o czym świadczy właśnie charakterystyczne falowanie wskazówki obrotomierza.

Z podobnym objawem można zetknąć się również w przypadku uszkodzonego układu dystrybucji paliwa. Wadliwie działający wtryskiwacz powoduje częściowe lub całkowite odłączenie jednego z cylindrów, a jednostka napędowa traci swoje wyważenie. Dlatego też falowaniu obrotów towarzyszą silne wibracje. Objawy mogą zostać również wywołane przez uszkodzenie tzw. silniczka krokowego. Co jeszcze trzeba wiedzieć?

Jak poradzić sobie z awarią?

Na podstawie podanych przykładów wyraźnie widać, że falowanie obrotów ma bardzo różne przyczyny. Kluczem do sprawnej naprawy samochodu staje się zatem przeprowadzenie odpowiedniej diagnozy, która pozwoli znaleźć źródło problemu. W tym celu należy udać się do dobrego warsztatu mechaniki pojazdowej takiego jak Cezan, gdzie specjaliści wykonają szczegółowe badanie za pomocą komputera. Dzięki uzyskanym informacjom mechanicy będą mogli niemal natychmiast przystąpić do wykonania naprawy. Precyzyjne zlokalizowanie usterki jest niezmiernie ważne. Dlaczego?

Chodzi oczywiście o to, że w ten sposób można uniknąć wymieniania poszczególnych na zasadzie domysłów, a co za tym idzie – sporo zaoszczędzić. Właściciele samochodów powinni też pamiętać o tym, że na objawy dobrze jest reagować jak najszybciej. To, że falowanie obrotów pojawiło się szybko, nie oznacza jednocześnie, iż równie szybko zniknie. W zdecydowanej większości przypadków zbyt duże wahania wskazówki obrotomierza informują, że mamy do czynienia z początkową fazą poważniejszej awarii.

Opracowanie:
Piaseczno, Syrenki 11
tel. 601 858 448
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz