Artykuł sponsorowany

O czym trzeba pamiętać, przewożąc sypkie materiały budowlane?

O czym trzeba pamiętać, przewożąc sypkie materiały budowlane?

Piasek, żwir, kamień zaliczają się do tzw. sypkich materiałów budowlanych. Mają one szerokie zastosowanie zarówno w budownictwie, jak i różnych gałęziach przemysłu. Istotną rolą jest ich bezpieczne przewiezienie ze składów kruszywa pod wskazany adres i rozładunek. Okazuje się, że nie jest to taka prosta sprawa. Zobaczmy, jak na czas transportu należy zabezpieczyć auto przewożące takie surowce?

Specyfika kruszyw budowlanych

W przypadku sypkich materiałów budowlanych mamy do czynienia z różnym poziomem pylenia przewożonego surowca. W zależności od frakcji danego kruszywa, poziom ten może być mniej lub bardziej niebezpieczny nie tyle dla samego kierowcy ciężarówki, ile otoczenia wokół. Zagrożeń wynikających z błędów w przewożeniu kruszyw jest sporo. Z tego względu tylko doświadczone i wykwalifikowane firmy mogą świadczyć usługi przewozu materiałów sypkich. Jedną z nich jest Kopalnia TOPAZ w Gniewinie. Podkreślamy, że chodzi o transport kruszywa luzem, gdyż niekiedy jest możliwy zakup i tym samym dostarczenie materiałów w workach. Zobaczmy, co na temat przewozu surowców sypkich mówi prawo.

Transport materiałów budowlanych a prawo

Warunki przewozu i sposób zabezpieczenia materiałów sypkich na czas transportu regulują przepisy kodeksu drogowego oraz ustawy o transporcie drogowym. Zgodnie z tymi regulacjami, czy to podczas załadunku, drogi, czy rozładunku należy pamiętać by:

  • ładunek nie przekraczał dopuszczalnej masy całkowitej ew. dopuszczalnej ładowności pojazdu,

  • ładunek na pojeździe był umieszczony tak, aby nie powodował przekroczenia wartości nacisku osi pojazdu na drogę,

  • ładunek nie naruszał stateczności pojazdu.

Ponadto ładunek nie może utrudniać kierowania pojazdem, zasłaniać świateł, urządzeń sygnalizacyjnych ani żadnych znaków i tablic na pojeździe (w tym rejestracyjnych).

A co z zabezpieczeniem materiałów sypkich na pojeździe?

Kruszywa przewożone są zazwyczaj na wywrotkach. Właściwie zabezpieczony ładunek, w tym wypadku piach, żwir czy też kamienie różnej frakcji muszą być chronione przed rozsypaniem. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu przez firmy oferujące sprzedaż i transport materiałów sypkich wysokiej klasy skrzyń przewozowych. Wywrotki koniecznie muszą być wyposażone w odpowiednie plandeki, które zabezpieczają ładunek przed wysypaniem się na drogę i pyleniem w trakcie przewozu.

Ważne jest odpowiednie rozmieszczenie kruszywa przewożonego luzem na wywrotce. Chodzi o napełnienie skrzyni w sposób zapewniający równy nacisk na osie pojazdu, oczywiście w ilości nieprzekraczającej ładowności pojazdu. Tylko to pozwoli uchronić wszystkich uczestników ruchu drogowego przed nieszczęśliwym wypadkiem spowodowanym utratą stabilności czy sterowności pojazdu.

Opracowanie:
Gniewino
tel. 58 676 60 71
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz