O czym trzeba pamiętać, przewożąc sypkie materiały budowlane?
Piasek, żwir, kamień zaliczają się do tzw. sypkich materiałów budowlanych. Mają one szerokie zastosowanie zarówno w budownictwie, jak i różnych gałęziach przemysłu. Istotną rolą jest ich bezpieczne przewiezienie ze składów kruszywa pod wskazany adres i rozładunek. Okazuje się, że nie jest to taka prosta sprawa. Zobaczmy, jak na czas transportu należy zabezpieczyć auto przewożące takie surowce?
Specyfika kruszyw budowlanych
W przypadku sypkich materiałów budowlanych mamy do czynienia z różnym poziomem pylenia przewożonego surowca. W zależności od frakcji danego kruszywa, poziom ten może być mniej lub bardziej niebezpieczny nie tyle dla samego kierowcy ciężarówki, ile otoczenia wokół. Zagrożeń wynikających z błędów w przewożeniu kruszyw jest sporo. Z tego względu tylko doświadczone i wykwalifikowane firmy mogą świadczyć usługi przewozu materiałów sypkich. Jedną z nich jest Kopalnia TOPAZ w Gniewinie. Podkreślamy, że chodzi o transport kruszywa luzem, gdyż niekiedy jest możliwy zakup i tym samym dostarczenie materiałów w workach. Zobaczmy, co na temat przewozu surowców sypkich mówi prawo.
Transport materiałów budowlanych a prawo
Warunki przewozu i sposób zabezpieczenia materiałów sypkich na czas transportu regulują przepisy kodeksu drogowego oraz ustawy o transporcie drogowym. Zgodnie z tymi regulacjami, czy to podczas załadunku, drogi, czy rozładunku należy pamiętać by:
ładunek nie przekraczał dopuszczalnej masy całkowitej ew. dopuszczalnej ładowności pojazdu,
ładunek na pojeździe był umieszczony tak, aby nie powodował przekroczenia wartości nacisku osi pojazdu na drogę,
ładunek nie naruszał stateczności pojazdu.
Ponadto ładunek nie może utrudniać kierowania pojazdem, zasłaniać świateł, urządzeń sygnalizacyjnych ani żadnych znaków i tablic na pojeździe (w tym rejestracyjnych).
A co z zabezpieczeniem materiałów sypkich na pojeździe?
Kruszywa przewożone są zazwyczaj na wywrotkach. Właściwie zabezpieczony ładunek, w tym wypadku piach, żwir czy też kamienie różnej frakcji muszą być chronione przed rozsypaniem. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu przez firmy oferujące sprzedaż i transport materiałów sypkich wysokiej klasy skrzyń przewozowych. Wywrotki koniecznie muszą być wyposażone w odpowiednie plandeki, które zabezpieczają ładunek przed wysypaniem się na drogę i pyleniem w trakcie przewozu.
Ważne jest odpowiednie rozmieszczenie kruszywa przewożonego luzem na wywrotce. Chodzi o napełnienie skrzyni w sposób zapewniający równy nacisk na osie pojazdu, oczywiście w ilości nieprzekraczającej ładowności pojazdu. Tylko to pozwoli uchronić wszystkich uczestników ruchu drogowego przed nieszczęśliwym wypadkiem spowodowanym utratą stabilności czy sterowności pojazdu.