Artykuł sponsorowany

O czym informuje norma PN-EN ISO 9001?

O czym informuje norma PN-EN ISO 9001?

PN-EN ISO 9001 jest międzynarodową normą, określającą standardy systemu zarządzania jakością. O uniwersalności normy świadczy fakt, że może być stosowana w modelach biznesowych, organizacjach non profit, jednostkach usług publicznych i innych podmiotach, które chcą podnieść jakość świadczonych usług, a tym samym zwiększyć zadowolenie swoich klientów. Sprawdźmy zatem, czego możemy dowiedzieć się z zapisów zawartych w normie PN-EN ISO 9001?

Co konkretnie reguluje norma PN-EN ISO 9001?

Wytyczne zawarte w szczegółach normy PN-EN ISO 9001 odnoszą się do działań związanych z zarządzaniem jakością, nie dotyczą, nie zawierają i nie narzucają standardów technicznych produkcji konkretnego wyrobu lub sposobu świadczenia usług. Norma ta przedstawia sposób podejścia do zapewnienia jakości wyrobów (usług) oparty na tzw. podejściu procesowym, co w założeniu ma umożliwić lepsze zrozumienie i spełnienie wymagań stawianych przez klientów. W praktyce polega to na wdrożeniu jednolitych procedur obsługi i współpracy, oraz mechanizmów nadzoru nad ich przestrzeganiem.

Zgodność wdrożenia systemu zarządzania jakością z normą PN-EN ISO 9001, potwierdzana jest certyfikatem. Jego wydanie zawsze jest uwarunkowane pozytywnym wynikiem auditu certyfikującego. Zasadnym jest przed przeprowadzeniem auditu certyfikującego sprawdzenie poprawności wdrożonego systemu zarządzania jakością przez niezależną firmę zewnętrzną i w zależności od wyników tej oceny wprowadzić niezbędne zmiany w kierunku uzyskania pełnej zgodności z wymaganiami. Usługę taką może wykonać m.in. firma Krzysztof Bałkowiec TBF Systemy Jakości z Warszawy, specjalizująca się w przeprowadzaniu auditów, sprawdzających poprawność wdrożenia w zakresie systemów zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2015. Firma oferuje także, przeprowadzanie obowiązkowych auditów wewnętrznych w obszarach objętych systemem zarządzania jakością.

Czego dowiemy się z auditu certyfikującego?

Rolą auditu certyfikującego jest sprawdzenie, czy wdrożony system zarządzania jakością spełnia wytyczne zawarte w normie PN-EN ISO 9001, a tym samym może zostać poddany certyfikacji. Pozwala on także na identyfikację obszarów, wymagających dostosowania do normy oraz wskazuje sposoby osiągnięcia tego celu. W trakcie auditu ocenia się m.in. zakres wdrażanego systemu, politykę jakości, mapę procesów, oraz znajomość przez pracowników zasad wdrożonego systemu zarządzania jakością.

Przy wyborze firmy, która przeprowadzi audit ISO wdrażanego systemu, warto zwrócić uwagę na to, od jak dawna zajmuje się ona wykonywaniem tego typu usług, a także jakiego rodzaju audity realizuje i jakie posiada referencje. Wszystkie te czynniki decydują bowiem o jakości i rzetelności przeprowadzonego auditu. To z kolei ma wpływ na certyfikację systemu, a tej dokonuje zawsze zewnętrzny, niezależny podmiot posiadający uprawnienia do certyfikacji.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz