Artykuł sponsorowany

Nowoczesny system smarowania szyn kolejowych

Nowoczesny system smarowania szyn kolejowych

Najbardziej nowoczesne, ale też tradycyjne urządzenia wymagają odpowiedniej eksploatacji. Na szczególną uwagę zasługują części maszyn oraz niezbędne dla transportu elementy wykonane z metali. Dobrym przykładem są szyny kolejowe, po których poruszają się pociągi lub tramwaje. Aby transport przebiegał w pełni sprawnie i bezpiecznie, konieczne jest regularne smarowanie szyn. Bardzo pomocne są w tym nowoczesne i wydajne systemy smarowania.

Jak działają systemy smarowania do szyn kolejowych?

Do pokrywania szyn smarem służą smarownice torowe. Celem ich działania są koła jezdne pojazdu w momencie, gdy przejeżdżają przez dany fragment szyny. Smarownice instaluje się w przestrzeni międzytokowej torowiska, w szczególności przed ostrymi zakrętami, gdzie smarowanie jest najbardziej potrzebne. Urządzenie jest wyposażone w dysze, do których uchodzą wężyki doprowadzające smar.

Specjaliści z firmy Układy Centralnego Smarowania wyjaśniają: Nowoczesne systemy działają z użyciem prądu elektrycznego, a ich najważniejszą częścią jest panel sterujący oraz czujnik laserowy w smarownicy. Ten kontroluje ilość smaru w zbiorniku, dzięki czemu zarządca wie, kiedy należy go uzupełnić.

Lokalizacja dyszy smarownicy zapewnia nanoszenie smaru w miejscu styku brzegu koła pojazdu z główką szyny. Minimalizuje to poziom tarcia, a tym samym zużycie szyn i kół. Smarowanie zmniejsza hałas emitowany przez jadący pociąg lub tramwaj.

Jakie kryteria powinien spełniać smar do szyn kolejowych?

Smary powstają przez zagęszczenie mineralnych lub syntetycznych olejów smarujących. Mogą przyjmować konsystencję stałą lub półstałą, która jest obecnie najczęściej stosowana. Ważne jest, aby smary nie stwarzały zagrożenia dla ludzi oraz środowiska w normalnych warunkach użytkowania. Często takie produkty są w pełni biodegradowalne.

Smary do szyn kolejowych powinny skutecznie chronić je przed korozją. Jednocześnie muszą ograniczać kontakt metalu z metalem, co będzie zmniejszać tarcie. Systemy smarowania szyn zapewniają też ochronę przed mrozem, który może trwale je zniekształcić. Smary chronią przed dopływem wilgoci, błota i sypkich zanieczyszczeń.

Zalety nowoczesnych systemów smarowania szyn

Nowoczesne, elektroniczne systemy smarowania szyn kolejowych znacząco zmniejszają koszty eksploatacji. Precyzyjne czujniki poziomu smaru i profesjonalna instalacja sprawiają, że zarządca nie musi dokonywać codziennych kontroli.

Niektóre systemy są złożone z kilkunastu listew smarujących, które działają niezależnie od siebie. Każda z nich ma własny czujnik drgań, dzięki czemu smarowanie jest bardziej precyzyjne i dopasowane do aktualnych potrzeb.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz