Artykuł sponsorowany

Nieuczciwa konkurencja - kiedy mamy z nią do czynienia?

Nieuczciwa konkurencja - kiedy mamy z nią do czynienia?

Pozytywny wizerunek marki oraz pomnażanie zysków przedsiębiorstwa powinno odbywać się za pomocą uczciwych rozwiązań. Często jednak dochodzi do sytuacji, kiedy mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją. Co to właściwie oznacza? Kiedy można mówić o nieetycznych czy niemoralnych zachowaniach przedsiębiorców? Na te oraz inne pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!

Kiedy mówimy o nieuczciwej konkurencji?

Należy zacząć od tego, co oznacza stwierdzenie: nieuczciwa konkurencja. O takich czynach możemy mówić, gdy działania przedsiębiorcy (według prawa może to być osoba fizyczna, podmiot prawny bądź inna organizacja prowadząca) są niezgodne z przyjętymi nomami prawnymi, moralnymi czy zwyczajowymi i zagrażają bądź naruszają interes innego przedsiębiorcy, bądź klienta. Co zatem zrobić, jeśli stwierdzimy, że nasza firma padła ofiarą nieuczciwej konkurencji? Najrozsądniejszym działaniem będzie skorzystanie z profesjonalnej pomocy prawnej, np. firmy Kancelaria Prawna Kondrat i Partnerzy z Warszawy.

Przykładowe czyny nieuczciwej konkurencji

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji określa jak zwalczać i zapobiegać temu zjawisku w działalności gospodarczej. Wśród najczęściej spotykanych działań dotyczących nieuczciwej konkurencji wyróżnić można:

  • fałszywe bądź oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów lub usług,
  • wprowadzające w błąd oznaczenia przedsiębiorstwa,
  • wprowadzające w błąd oznaczenie towarów i usług,
  • naśladownictwo produktów (tzw. podróbki),
  • złamanie tajemnicy przedsiębiorstwa,
  • nieuczciwe zachwalanie bądź pomawianie,
  • próby przekupstwa osoby pełniącej funkcję publiczną,
  • utrudnianie dostępu do rynku,
  • nieuczciwa bądź zakazana reklama,
  • organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym,
  • organizowanie systemu sprzedaży lawinowej.

Należy mieć na uwadze, że wymienione powyżej czyny nieuczciwej konkurencji to jedynie przykłady. Można także uznać za podobne działanie inne czyny, które mogą mieć charakter nieuczciwej konkurencji. A przykładem „z życia” może być np. wprowadzanie na rynek tzw. podróbek towarów znanych firm. Chodzi tutaj o sytuację, kiedy owe produkty są bezprawnie opatrzone logo renomowanych producentów.

Walka z nieuczciwą konkurencją

Działania nieuczciwej konkurencji powinny być oczywiście zgłaszane, a także odpowiednio karane. Takie czyny nie muszą bowiem pozostać bezkarne. W tej sytuacji przedsiębiorca, którego interes został naruszony, może zgłosić się do sądu i domagać pociągnięcia jednostki dopuszczającej się owego zjawiska do odpowiedzialności.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz