Artykuł sponsorowany

Nawierzchnie dróg a ekologia

Nawierzchnie dróg a ekologia

Co oznacza termin ekologiczna nawierzchnia drogi? Czy w ogóle istnieje cos takiego jak ekologiczna nawierzchnia? Najbardziej znanym i najchętniej wykorzystywanym surowcem w budowie dróg jest asfalt. Jest to surowiec naturalny, czyli można powiedzieć - materiał ekologiczny w 100%. Asfalt sam w sobie nie stanowi zagrożenia dla środowiska. Ale to nie oznacza, że każda nawierzchnia asfaltowa jest ekologiczna. 

Nowoczesne nawierzchnie dróg 

Techniczny aspekt nowoczesności nawierzchni dróg kryje się pod pojęciami trwałości. Oznacza to odpowiednie dostosowanie ich do przenoszenia konkretnych obciążeń ruchu w okresie eksploatacji danej drogi. Nowoczesność to również odporność na obciążenia ruchem, działania negatywnych czynników atmosferycznych i klimatycznych. Nowoczesna nawierzchnia powinna również zapewnić użytkownikom bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Nowoczesność to również ekonomia, jaka jest zawarta w pojęciu utrzymanie dróg, ale i ich aspekt ekologiczny

Nowoczesna droga to droga ekologiczna 

Rozwój infrastruktury drogowej ma za zadanie iść w parze z szacunkiem i jak najmniejszą ingerencją w przyrodę, ale powinien być także zgodny z potrzebami ludzi. Nawierzchnie proekologiczne to przede wszystkim specyfika technologiczna budowy drogi.  Taka droga nie oddziałuje szkodliwie na środowisko, jej użytkowanie wywiera jak najmniejsze negatywne skutki na otoczenie drogi, a materiały, z których powstała, będą mogły zostać ponownie użyte w nowej nawierzchni. Materiał użyty do budowy proekologicznej drogi musi być naturalny lub zostać wykonany z surowców alternatywnych lub pochodzących z recyklingu. Sama budowa dróg powinna umożliwić ograniczenie ilości odpadów, redukować zużycie energii oraz minimalizować emisję gazów w procesie produkcji specjalnych mieszanek mineralno-asfaltowych. Natomiast nawierzchnia drogi ekologicznej ma za zadanie obniżyć poziom hałasu komunikacyjnego.

Hałas komunikacyjny

Hałas komunikacyjny jest bardzo uciążliwy. Życie przy ruchliwej drodze staje się wręcz z czasem niemożliwe i może stać się przyczyną poważnych schorzeń. Hałas powstaje na styku opona pojazdu a nawierzchnia drogi. Wzmacnia go praca silników samochodowych i ich układów wydechowych. Nie bez znaczenia jest też stan techniczny pojazdów, ich wiek, a także i rozkład sił oporu powietrza na pojeździe. By zniwelować hałas pochodzący od jadących drogą pojazdów jest technologia budowy tzw. „cichych nawierzchni”, które znacznie obniżają jego poziom.

- Nowoczesne ekologiczne nawierzchnie drogowe powstają więc między innymi z betonu asfaltowego porowatego, mieszanek drobnoziarnistych oraz mieszanek z dodatkiem gumy i włókien. Buduje się także dwuwarstwowe nawierzchnie porowate – tłumaczy ekspert z "DROMAX" - Przedsiębiorstwo Drogowo-Usługowe  Ryszard Kobierski i Karol Kobierski s.c. ze Strzelców Krajeńskich.

Beton asfaltowy porowaty to specyficzna mieszanka, która posiada zwiększoną zawartość wolnej przestrzeni. Zdecydowanie łatwiej wchłania, jak również odprowadza wodę opadową. Jest trwała i nie wymaga tak częstych działań jak remont dróg. Poza tym zmniejsza hałaśliwość. Końcowy efekt cichości można porównać do ekranu dźwiękochłonnego lub nawet zmniejszenia natężenia ruchu o 50%. Tę technologię od wielu lat stosują Holendrzy. W Polsce wykorzystuje się technologię GUFI, która wykorzystuje gumę opon samochodowych. Jest to odpadek trudny do utylizacji, ale jej użycie w nawierzchni drogi daje bardzo dobre efekty  wytłumienia hałasu komunikacyjnego. Po raz pierwszy tę technologię zastosowano w Stanach Zjednoczonych w latach 60-tych ubiegłego wieku. Stosuje się ją do cienkich warstw ścieralnych.
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz