Materiał Partnera

Naprawa sprzęgieł tylko z profesjonalnym zakładem naprawczym

Naprawa sprzęgieł tylko z profesjonalnym zakładem naprawczym

Sprzęgło jest niezwykle ważnym elementem układu napędowego. Każda jego usterka zakłóca pracę całego pojazdu. Sprzęgło to niezwykle istotny podzespół samochodowy o skomplikowanej konstrukcji. Tworzy go wiele elementów, których współpraca umożliwia sprawną zmianę biegów w czasie jazdy. Bez poprawnie działającego sprzęgła nie ma bowiem mowy o bezpiecznej jeździe.

Niesprawne sprzęgło „ślizga się”, co to oznacza i jak powstaje?

Najlepsze zakłady naprawcze takie jak Reges A. K. Andrzej Kędzierski zajmą się fachowo naprawą uszkodzonego sprzęgła i układu napędowego. „Ślizganie się” jest jednym z objawów uszkodzonego sprzęgła. Objawem ślizgania sprzęgła, który najszybciej zauważymy, jest bardzo gwałtowny wzrost obrotów silnika, bez zwiększenia prędkości. Podczas gwałtownego przyspieszania na przykład, rosną obroty, co można zaobserwować na obrotomierzu i dzięki nadmiernej głośności silnika. Jednak prędkość samochodu zwiększa się nieznacznie lub wcale. Problemy z ruszeniem z miejsca też mogą być skutkiem ślizgającego się sprzęgła – mimo, że silnik wytwarza moc, to nie trafia ona do kół. Ślizganie często występuje na wyższych biegach, jednak pojawienie się ślizgania bez wciśniętego pedału sprzęgła na którymkolwiek z biegów jest niepożądane i świadczy o awarii sprzęgła. Uszkodzony pojazd powinien natychmiast trafić do zakładu naprawczego, specjalizującego się w awariach układów napędowych, w tym sprzęgieł.

Jakie są najczęstsze powody uszkodzenia sprzęgła i jego „ślizgania się”?

Powody „ślizgania” sprzęgła, nawet gdy przycisk nie jest wciśnięty, mogą być bardzo różne. Najczęściej spotykane to:

  • ślizganie występuje, gdy okładziny cierne na tarczy sprzęgła i docisku, są już zużyte i tarcie nie jest wystarczająco duże, aby przenieść moc z silnika do skrzyni biegów i dalej na koła. Jest to efekt naturalnego procesu zużywania sprzęgła,

  • innym powodem występowania ślizgania sprzęgła, może być zaolejenie tarcz ciernych. Olej wyciekający ze zużytego uszczelniacza wału korbowego lub płyn hydrauliczny z uszkodzonego wysprzęglika centralnego, może doprowadzić do sytuacji, kiedy sprzęgło przestanie działać,

  • uszkodzenie wysprzęglika – uszkodzony element może nie pracować w pełnym zakresie, przez co może powodować efekt podobny do tzw. „jazdy na półsprzęgle”.

Możliwe jest również, że po wymianie zestawu sprzęgła na nowy, ponownie doszło do zalania olejem powierzchni ciernych – również wtedy sprzęgło będzie nadal się ślizgać. Trzeba wtedy  dokładnie sprawdzić uszczelniacz wału korbowego oraz wysprzęglik centralny pod kątem potencjalnych wycieków. W każdym z tych przypadków należy natychmiast udać się do profesjonalnego zakładu naprawczego i zapobiec uszkodzeniu kolejnych podzespołów.

Opracowanie:
Piastów, Warszawska 49 lok. 51
tel. 602 230 517
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz