Artykuł sponsorowany

Naprawa i regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego

Naprawa i regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego

Sprzęgło hydrokinetyczne, powszechnie zwane konwerterem, jest jednym z najważniejszych podzespołów automatycznej skrzyni biegów. Często ten element jest pomijany podczas obsługi i napraw serwisowych. Jego usterka skutkuje obniżeniem komfortu prowadzenia auta. By ją usunąć nie trzeba kupować nowej części. W większości przypadków wystarczy naprawa i regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego.

Regularna kontrola

Wielu kierowców uważa, że jeżeli ze sprzęgłem hydrokinetycznym nie ma ewidentnych problemów, to nie trzeba nic z nim robić. Tymczasem regularna kontrola tego elementu może zapobiec wielu poważnym uszkodzeniom całego układu przeniesienia napędu. Należy pamiętać, że automatyczna skrzynia biegów to obieg zamknięty i wyizolowany poza układ produkcji mocy. Każdy element tego obwodu w jakiś sposób jest ze sobą połączony i praca jednego elementu zależy od wydajności innego. Gdy konwerter zacznie niedomagać uszkodzenie całego układu przeniesienia napędu jest tylko kwestią czasu.


Co to jest sprzęgło  hydrokinetyczne?

Sprzęgło hydrokinetyczne, inaczej zwane konwerterem momentu obrotowego to element odpowiadający za płynne przenoszenie mocy z silnika na automatyczną skrzynię biegów. Dzięki zastosowaniu tego typu sprzęgła, samochód zyskuje między innymi cichą pracę, łagodny rozruch, tłumienie drgań momentu obrotowego oraz płynne przeniesienie momentu obrotowego przez silnik.

Najczęstsze problemy

Przegrzanie, poślizg, wibracje oraz zanieczyszczenia oleju to najczęstsze problemy z konwertorem. Pierwszy z nich powstaje gdy temperatura oleju w skrzyni automatycznej zaczyna znacząco przekraczać normy zalecone przez producenta.  Jeśli aplikacja oleju jest zbyt mała albo zbyt duża może dojść do poślizgu sprzęgła. Odczuwa się go w postaci spadku przyspieszenia oraz wzrostu zużycia paliwa. Wibracje najczęściej występują w konwerterach wielotarczowych. Ich przyczyną są zużywające się tarcze w sprzęgle oraz uszkodzenia łożysk, uszczelnień i sprężyn. Zdarzają się również zanieczyszczenia oleju, który co prawda jest filtrowany, ale część opiłków się przedostaje i dokonuje dużych zniszczeń w sterowniku hydraulicznym ( zapychają elektrozawory, akumulatory i kanały). Najlepiej w razie jakichkolwiek problemów z konwerterem najlepiej udać się do profesjonalnego serwisu takiego, jak PK Automat Krzysztof Paszkowski.

Dlaczego regeneracja?

Nowe sprzęgło hydrauliczne jest dosyć drogie, ponieważ jest to element wymieniany jako całość. Kupienie używanego konwertera to również nie jest dobry pomysł, bo nie wiemy, jaki przebieg pokonał samochód przed wymontowaniem tego elementu i jak był używany. Wtedy regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego wydaje się najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. Odpowiednie wykonany proces regeneracji sprzęgła hydrokinetycznego powinien rozpocząć się od otwarcia jego obudowy i dokładnej oceny zużycia. Dokładnie czyści się elementy wewnątrz. Wszystkie części, które noszą już oznaki zużycia, powinny zostać wymienione na nowe, a zaspawaną obudowę sprawdza się ciśnieniowo. Następnie przeprowadza się testy pomiarowe, oraz wyważanie dynamiczne całego elementu. Sprzęgło, które zostanie fachowo zregenerowane posłuży jeszcze przez pewien czas.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz