Materiał Partnera

Największe zagrożenia dla mostu napędowego

Największe zagrożenia dla mostu napędowego

Most napędowy, inaczej dyferencjał, to główna przekładnia układu napędowego. W czasie jazdy przenosi zwielokrotniony moment obrotowy wytworzony przez skrzynię biegów, który jest kilka razy większy od momentu obrotowego silnika, a w samochodach terenowych ciężarowych – kilkanaście razy większy. Sprawność przekładni uzależniona jest od precyzyjnej regulacji tego elementu.

Zagrożenia dla mostu napędowego

Głównym czynnikiem zagrażającym pracy dyferencjału jest tak naprawdę sama jazda. Przekładnia hipoidalna stosowana zazwyczaj zarówno w samochodach osobowych, jak i terenowych czy ciężarowych podlega największym obciążeniom w układzie napędowym. W miarę, jak rośnie przebieg pojazdu, wzrastają też luzy i maleją naprężenia w łożyskach odpowiedzialnych za właściwe położenie współpracującej przekładni.

Producenci aut przewidują współpracę zazębienia kół przekładni hipoidalnej na co najmniej dwa miliony kilometrów – jeśli utrzymane zostanie ich wzajemne, niezmienne położenie. Jest to jednak niemożliwe z uwagi na znacznie mniejszą trwałość łożysk, które również podlegają silnemu obciążeniu.

Innym źródłem zagrożeń dla mostu napędowego są rosnące momenty obrotowe silników oraz automatyczne skrzynie biegów (między innymi SMG, DSG, TIP-TRONIC, MULTI-TRONIC), szarpiąco przełączające biegi w wyniku błędów w programowaniu skrzyni. One również wpływają na zwiększenie luzów i obniżenie trwałości układu napędowego.

Naprawa mostu napędowego

Dyferencjał to podzespół, który według producentów stanowi najtrudniejszy do wykonania element każdego pojazdu i równie wiele problemów może sprawić podczas naprawy. Wykorzystywana w tej roli przekładnia hipoidalna wymaga precyzyjnych regulacji nawet to jednej setnej milimetra. Pamiętajmy też, że poprawny montaż oraz regulacja mostu napędowego nie odpowiadają wyłącznie za zabezpieczenie przed uszkodzeniem, ale mają znaczenie w cichej pracy samochodu podczas jazdy. Ta zależy bowiem od właściwego ustawienia wałka atakującego i koła talerzowego zgodnie z tym, co zostało wytyczone podczas docierania przekładni przez producenta pojazdu.

W przypadku pojawienia się problemów z mostem napędowym jego naprawą powinien zająć się serwis taki jak ten, który prowadzi Mariusz Drypa – specjalizujący się w naprawie mostów napędowych i wzmacnianiu układu napędowego.

Dokonanie należytych ustawień po demontażu mostu napędowego jest trudne i dlatego nie powinniśmy podejmować się tego zadania samodzielnie. Często też przekładni nie można wyregulować tak, by most pracował całkowicie cicho. Wówczas samochód pozostanie sprawny i bezpieczny, ale będzie lekko słyszalny w pewnym zakresie prędkości jazdy. Ten problem można jednak usunąć poprzez wymianę pary kół na nową. W wielu przypadkach trwałość mostu napędowego po naprawie jest większa niż ta przewidziana przez producenta. Jest tak zazwyczaj w przypadku pojazdów niższej klasy, w których nie zachowano staranności wykonania oraz montażu.

Opracowanie:
Jagatowo, Kolonia 37
tel. 602 628 382
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz