Najczęstsze awarie automatycznych skrzyń biegów
Automatyczne skrzynie biegów zyskują na popularności. Coraz więcej osób zamienia skrzynię manualną na przekładnie automatyczną, nie wiedząc, w jaki sposób prawidłowo ją użytkować. A niewłaściwe korzystanie prowadzi do szybkich awarii tego niezwykle czułego mechanizmu. Jakie usterki są najczęściej spotykane i jakich zaleceń serwisowych przestrzegać, aby prawidłowo eksploatować samochód z automatyczną skrzynią biegów?
Przyczyny awarii automatycznych skrzyń biegów
Najczęstszą przyczyną awarii automatycznych skrzyń biegów jest przełączanie na neutralną pozycję podczas jazdy. Niemal zerowe ciśnienie smarowania może spowodować szybkie i - co gorsze - trwałe uszkodzenie całego mechanizmu.
Tylko płynne prowadzenie pojazdu i systematyczne kontrolowanie pracy pozwoli nam cieszyć się bezawaryjną jazdą - podkreśla nasz ekspert z firmy Seb-Kar.
Na co uważać, wybierając taki model pojazdu? Większość usterek powodują sami użytkownicy, dlatego po wymienieniu głównych awarii automatycznej skrzyni biegów przyjrzymy się, czego unikać, aby nie narazić się na ewentualne problemy z samochodem.
Główne awarie automatycznej skrzyni biegów
Pośród głównych awarii automatycznych skrzyń biegów należy wymienić:
- szarpanie przy zmianie biegów, które powinno nas skłonić do jak najszybszej wizyty w warsztacie samochodowym. Przyczyną nie musi być tylko automatyczna przekładnia (uszkodzenie łożyska czy rozklejenie się tarczy mechanicznego sprzęgła), ale też np. źle dobrana instalacja LPG.
- uszkodzenia drogich elementów skrzyni automatycznej, w tym pompy olejowej, tarczki oraz podkładki uszczelniającej. Dlatego producenci przestrzegają o konieczności zmiany oleju w przekładniach i sprawdzanie jego ilości w misce olejowej! Należy to zrobić średnio co 60-70 tys. przejechanych kilometrów,
- problem z wrzucaniem biegu wstecznego, zwykle przez pęknięcie taśmy. Koszt wymiany paska na nowy to nawet 1200 zł,
- rozłączanie napędu, przez co niemożliwe jest ruszenie samochodem,
- ślizganie się sprzęgła,
- brak informacji na desce rozdzielczej, na którym biegu właśnie jedziemy,
- brak wysokich biegów,
- poczucie uderzeń, kiedy przełączamy skrzynię na wsteczny bieg, a następnie chcemy jechać do przodu,
- nie przełączanie biegów na zimnym silniku.
Na co uważać, jeżdżąc z automatyczną skrzynią biegów?
W jaki sposób zagwarantować sobie bezawaryjne działanie automatycznej skrzyni biegów? Należy ją we właściwy sposób eksploatować. Kierowcy samochodów wyposażonych w automatyczną przekładnię powinni wystrzegać się:
- zmiany biegów na pozycję “N” w trakcie jazdy - jest to pozycja neutralna,
- agresywnego ruszania z miejsca - wszystkie ruchy wykonujemy płynnie,
- przeciążania auta - lepiej unikać pomysłów ciągnięcia przyczepy czy przeładowania bagażnika w stopniu większym, niż dopuszcza to producent,
- ustawiania lewarka w pozycji “P” (parkingowej) w sytuacji innej, niż postój po całkowitym zatrzymaniu samochodu,
- włączania biegu wstecznego przed zatrzymaniem auta. Inaczej poczujemy szarpnięcie.
Tylko w ten sposób możemy wyeliminować czynniki, które powodują awarie automatycznych skrzyń biegów i cieszyć się jazdą samochodem, o jakim zawsze marzyliśmy.