Artykuł sponsorowany

Najczęstsze awarie automatycznych skrzyń biegów

Najczęstsze awarie automatycznych skrzyń biegów

Automatyczne skrzynie biegów zyskują na popularności. Coraz więcej osób zamienia skrzynię manualną na przekładnie automatyczną, nie wiedząc, w jaki sposób prawidłowo ją użytkować. A niewłaściwe korzystanie prowadzi do szybkich awarii tego niezwykle czułego mechanizmu. Jakie usterki są najczęściej spotykane i jakich zaleceń serwisowych przestrzegać, aby prawidłowo eksploatować samochód z automatyczną skrzynią biegów?

 Przyczyny awarii automatycznych skrzyń biegów

Najczęstszą przyczyną awarii automatycznych skrzyń biegów jest przełączanie na neutralną pozycję podczas jazdy. Niemal zerowe ciśnienie smarowania może spowodować szybkie i - co gorsze - trwałe uszkodzenie całego mechanizmu. 

Tylko płynne prowadzenie pojazdu i systematyczne kontrolowanie pracy pozwoli nam cieszyć się bezawaryjną jazdą - podkreśla nasz ekspert z firmy Seb-Kar

Na co uważać, wybierając taki model pojazdu? Większość usterek powodują sami użytkownicy, dlatego po wymienieniu głównych awarii automatycznej skrzyni biegów przyjrzymy się, czego unikać, aby nie narazić się na ewentualne problemy z samochodem.

 Główne awarie automatycznej skrzyni biegów

Pośród głównych awarii automatycznych skrzyń biegów należy wymienić:

  • szarpanie przy zmianie biegów, które powinno nas skłonić do jak najszybszej wizyty w warsztacie samochodowym. Przyczyną nie musi być tylko automatyczna przekładnia (uszkodzenie łożyska czy rozklejenie się tarczy mechanicznego sprzęgła), ale też np. źle dobrana instalacja LPG.
  • uszkodzenia drogich elementów skrzyni automatycznej, w tym pompy olejowej, tarczki oraz podkładki uszczelniającej. Dlatego producenci przestrzegają o konieczności zmiany oleju w przekładniach i sprawdzanie jego ilości w misce olejowej! Należy to zrobić średnio co 60-70 tys. przejechanych kilometrów,
  • problem z wrzucaniem biegu wstecznego, zwykle przez pęknięcie taśmy. Koszt wymiany paska na nowy to nawet 1200 zł,
  • rozłączanie napędu, przez co niemożliwe jest ruszenie samochodem,
  • ślizganie się sprzęgła,
  • brak informacji na desce rozdzielczej, na którym biegu właśnie jedziemy,
  • brak wysokich biegów,
  • poczucie uderzeń, kiedy przełączamy skrzynię na wsteczny bieg, a następnie chcemy jechać do przodu,
  • nie przełączanie biegów na zimnym silniku.

 Na co uważać, jeżdżąc z automatyczną skrzynią biegów?

W jaki sposób zagwarantować sobie bezawaryjne działanie automatycznej skrzyni biegów? Należy ją we właściwy sposób eksploatować. Kierowcy samochodów wyposażonych w automatyczną przekładnię powinni wystrzegać się:

  • zmiany biegów na pozycję “N” w trakcie jazdy - jest to pozycja neutralna,
  • agresywnego ruszania z miejsca - wszystkie ruchy wykonujemy płynnie,
  • przeciążania auta - lepiej unikać pomysłów ciągnięcia przyczepy czy przeładowania bagażnika w stopniu większym, niż dopuszcza to producent,
  • ustawiania lewarka w pozycji “P” (parkingowej) w sytuacji innej, niż postój po całkowitym zatrzymaniu samochodu,
  • włączania biegu wstecznego przed zatrzymaniem auta. Inaczej poczujemy szarpnięcie.

Tylko w ten sposób możemy wyeliminować czynniki, które powodują awarie automatycznych skrzyń biegów i cieszyć się jazdą samochodem, o jakim zawsze marzyliśmy.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz