Na czym polega szlifowanie cylindrów? Zdradzają mechanicy z warsztatów MOTO-SZLIF
Szlifowanie cylindrów to coraz popularniejsza usługa regeneracji silników. Wykonywana jest ona głównie wtedy, kiedy doszło w aucie do nadmiernego zużycia tulei cylindrowych oraz tłoków, co powoduje z kolei zbyt duży luz montażowy między nimi. Szlif cylindra istotny jest również przy ratowaniu zatartego silnika, a także przy kompleksowym jego remoncie. Warto go wykonać wraz z regeneracją wału korbowego i z planowaniem powierzchni głowic oraz bloków. Na czym polega zaś szlifowanie cylindrów. Szczegóły zdradzają mechanicy z warsztatów MOTO-SZLIF działających w Bodzanowie, Płocku i Bydgoszczy.
Szlif cylindrów, czyli skuteczna regeneracja silnika
Usługa szlifowania cylindrów jest jednym z podstawowych działań regenerowania silników i przywracania ich niemalże fabrycznej sprawności. Proces ten przebiega w kilku etapach, które wykonywane są z użyciem nowoczesnych narzędzi i tylko przez doświadczonych specjalistów. Fachowcy z warsztatów MOTO-SZLIF wyjaśniają, że szlifowanie musi odbywać się bardzo dokładnie oraz tak, by nie doprowadzić do utraty wytrzymałości obrabianej konstrukcji. Szlif cylindrów w uproszczeniu dotyczy zatem powiększenia ich średnicy wraz z usunięciem wszelkich wad w obrębie tzw. gładzi cylindrowej. W tym celu podzespół musi być rozwiercony na specjalnej wytaczarce, a wszystkie otwory należy poddać również honowaniu. Mowa o precyzyjnej obróbce wygładzającej, która pozwala uzyskać idealnie gładką powierzchnię. W przypadku cylindrów jest ona wymagana między innymi dla usprawnienia smarowania silnika. Czy tylko na tym polega cała usługa szlifowania?
Nasz warsztat wykonuje szlif cylindrów wedle restrykcyjnych branżowych norm. Olbrzymie znaczenie ma dla nas to, by zregenerowany podzespół nie odbiegał jakościowo od nowych części. W wielu przypadkach cylindry wyposażamy zatem w nowe tuleje cylindrowe, dzięki którym można powrócić do oryginalnych wymiarów otworów. Zawsze przeprowadzamy też liczne testy. Służą one nam do określenia stopnia powodzenia regeneracji. Klient korzystający z naszych usług może być tym samym pewien dobrze wydanych pieniędzy.
– zapewnia jeden z fachowców firmy MOTO-SZLIF.
Remont silnika czy kupno nowej jednostki napędowej?
Szlif cylindrów często wiąże się też z regeneracją wałów korbowych, planowaniem głowic oraz bloków, a także z innymi działaniami zaliczanymi do kompleksowego remontu silników. Czy uszkodzoną jednostkę napędową warto jednak poddawać serwisowi? Specjaliści z warsztatów MOTO-SZLIF zdradzają, że opłacalność naprawy zależy od modelu silnika, rozległości jego uszkodzenia, a także zakresu prac, które musiałby wykonać w trakcie remontu zespół serwisantów.
Warto zatem korzystać z bezpłatnej wyceny, przy której doświadczeni fachowcy określą stopień opłacalności regeneracji. W większości przypadków przynosi ona doskonałe rezultaty i to przy kosztach nawet kilkukrotnie niższych niż w przypadku zakupu nowej jednostki napędowej.
Jak przygotować cylinder do serwisu?
Takie warsztaty jak MOTO-SZLIF obsługują zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych: zakłady mechaniki pojazdów oraz komisy samochodowe. Regeneracja nie uwzględnia jednak demontażu cylindra z silnika, a podzespół musi być dostarczony – osobiście lub w dobrze zabezpieczonej paczce – w odpowiedniej postaci. Powinien on być zatem oczyszczony ze smarów i oleju.
W przypadku głowic należy zaś zdjąć kolektory, a oddając do szlifu wał korbowy, musi mieć on zdemontowane przeciwwagi. Przed oddaniem podzespołów silników do regeneracji rekomendowane jest skonsultowanie się ze specjalistami w celu właściwego przygotowania ich do naprawy oraz wysyłki.