Artykuł sponsorowany

Na czym polega regeneracja turbosprężarki?

Na czym polega regeneracja turbosprężarki?

Turbosprężarki są montowane w samochodach, aby podnieść wydajność silnika. To dzięki nim jego mechanizm jest nieustannie zaopatrywany w dodatkową ilość tlenu, co umożliwia zachodzenie procesu spalania. Jest to część samochodowa intensywnie eksploatowana i pracująca w bardzo wysokiej temperaturze. Kiedy ulegnie uszkodzeniu, zużyciu nie zawsze trzeba jednak ją wymieniać – turbosprężarkę można zregenerować.

Turbosprężarka – budowa i zasada działania

W budowie turbosprężarki można wyróżnić dwie główne części – ciepłą i zimną. Część ciepła to turbina, natomiast część zimną stanowi sprężarka. Zarówno turbina, jak i sprężarka są zamontowane na wirnikach, które łączy jeden wał. Obudowane są dwoma, oddzielnymi kadłubami scalonymi przez kadłub środkowy.

Podczas jazdy samochodem przez turbinę przepływają duże ilości gazów wydechowych. Temperatura tam oscyluje w granicach 1000° C. W tym czasie wirnik turbiny wykonuje ruch obrotowy. Z racji tego, że jest on bezpośrednio połączony z sprężarką, i ona może przystąpić do pracy. Zaczyna sprężać powietrze, które następnie trafia do intercoolera. Określanie sprężarki częścią zimną jest nieco mylące. W rzeczywistości temperatura tam jest znacznie niższa, jednak często dochodzi do poziomu nawet 100° C.

„Turbosprężarka z upływem lat może ulec zniszczeniu. Wpływ na to ma jej normalne zużycie, jak też nie do końca właściwe postępowanie kierowców. Aby przedłużyć jej żywotność, powinno się ją regularnie smarować – chociażby podczas przeglądu w warsztacie samochodowym. Na szczęście nawet niesprawnej turbosprężarce zazwyczaj udaje się przywrócić pełną sprawność” – mówi fachowiec z firmy Auto-Szlif Sprawka z Częstochowy.

Regeneracja turbosprężarek – jak wygląda?

Pierwszym etapem regeneracji turbosprężarki jest wyjęcie jej mechanizmu z samochodu. W tym momencie mechanik dokonuje dokładnych oględzin, które wiążą się również z rozebraniem jej na części. Ocenia on, jak wyglądają i pracują podzespoły turbosprężarki, a następnie planuje, jakie prace muszą zostać wykonane.

W niektórych przypadkach zalecone zostaje jedynie bardzo dokładne czyszczenie turbosprężarki. Jednak zwykle wymienia się jej poszczególne komponenty, takie jak łożyska wirnika, pierścienie oporowe, uszczelki. Na koniec należy sprawdzić, czy zabiegi te przyniosły pożądany skutek. Turbosprężarka zostaje złożona, po czym wykonuje się wyważenie dynamiczne – jej wirniki zostają rozpędzone do 200 tysięcy obrotów na minutę.

W regeneracji turbosprężarki ogromną rolą odgrywa montaż specjalnie przeznaczonych dla danego modelu części. Specjalista powinien też przekazać właścicielowi pojazdu wydruk komputerowy z raportem na temat wyważania.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz