Artykuł sponsorowany

Na czym polega regeneracja filtra cząstek stałych?

Na czym polega regeneracja filtra cząstek stałych?

Filtry cząstek stałych to podzespoły montowane w silnikach Diesla. Ich głównym zadaniem jest zatrzymywanie trujących cząstek, które generowane są przez tego typu jednostki napędowe i późniejsze wypalanie ich we wnętrzu filtra. Niestety moduły te po pewnym czasie przestają działać tak samo wydajnie, dlatego niezbędna jest ich regeneracja. Na czym w praktyce ona polega?

Rola filtra DPF

Silniki wysokoprężne emitują szkodliwe dla zdrowia substancje takie jak drobiny sadzy, tlenki siarki oraz węglowodory. By nie wydostawały się one poza rurę wydechową, producenci stosują właśnie filtry cząstek stałych, które mają za zadanie ich wypalenie. Produktem ubocznym tego procesu jest m.in. powstawanie dużej ilości sadzy, która z czasem zatyka filtr i zmniejsza jego sprawność. Wówczas niezbędna będzie właśnie regeneracja.

Jak rozpoznać zapchanie filtra DPF?

Poza zapalającą się kontrolką DPF, która jest oczywistą oznaką problemu właśnie z tym podzespołem, kłopoty mogą zwiastować także inne objawy. Należą do nich m.in.:

  • zwiększone zużycie paliwa,
  • błędy w komputerze pokładowym,
  • zaniżenie mocy jednostki napędowej,
  • większa ilość spalin wydostających się z wydechu,
  • praca jednostki napędowej w awaryjnym trybie.

Jak przyznaje Krzysztof Machnij z firmy Maksyma zajmującej się serwisowaniem samochodów, sprzedażą części zamiennych oraz regenerowaniem filtrów cząstek stałych, w przypadku powyższych oznak warto jak najszybciej udać się do warsztatu i rozwiązać problem.

Sposoby regeneracji filtra cząstek stałych

Wyróżniamy trzy metody regeneracji filtrów DPF:

  • pasywną – polega na długotrwałej jeździe podczas której utrzymuje się wysokie obroty. Wówczas wysoka temperatura na poziomie około 600oC doprowadza do spalenia sadzy,
  • aktywną – przeprowadzana jest przy użyciu komputera w silniku i także pozwala na osiągnięcie optymalnej temperatury. Aby proces ten został wykonany bezpiecznie dla podzespołów samochodu, najlepiej przeprowadzić go w serwisie samochodowym,
  • wymuszoną – gdy powyższe metody nie działają, niezbędna jest tzw. regeneracja wymuszona przy użyciu sprzętu diagnostycznego. Pozwala na zregenerowanie filtra w około 70%.  

Jak widać filtr cząstek stałych to ważny podzespół, którego problemów nie warto ignorować, gdyż wczesna reakcja sprawi, że możliwa będzie regeneracja, bez konieczności jego całkowitej wymiany. Tego typu naprawami zajmuje się wspomniana wcześniej firma Maksyma, która dzięki prawie 25-letniemu doświadczeniu jest gwarantem profesjonalnego podejścia do każdej naprawy i fachowości przeprowadzanych usług.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz