Artykuł sponsorowany

Na czym polega regeneracja drogi?

Na czym polega regeneracja drogi?
Nie da się ukryć, że wiele dróg w naszym kraju wymaga naprawy. Trudno jednak utrzymać je w dobrym stanie przez długi czas, gdyż drogi publicznie niemalże bez przerwy poddawane są dużym obciążeniom i intensywnemu użytkowaniu. Regularne przejazdy samochodów wpływają na stan nawierzchni, wywołując na niej z czasem różne pęknięcia, wgłębienia, koleiny. Takie uszkodzenia negatywnie oddziałują na komfort jazdy oraz bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego. Wówczas droga poddawana jest renowacji. Na czym polega ten proces?

Ocena stopnia uszkodzeń 

Przed rozpoczęciem prac konieczne jest poddanie stanu drogi fachowej ocenie. Dzięki temu możliwe będzie dobranie odpowiednich metod naprawy i jednocześnie wybór wykonawcy projektu. Wyróżniamy tu kilka rodzajów uszkodzeń nawierzchni: 
  • deformacje trwałe – lepkoplastyczne warstw asfaltowych lub strukturalne;
  • spękania – zmęczeniowe, zmęczeniowe termiczne, termiczne lub odbite;
  • uszkodzenia powierzchniowe.

Ocenie podlegają również inne parametry techniczne drogi, takie jak nośność nawierzchni, równość poprzeczna i podłużna oraz szorstkość. Przy wyborze odpowiednich metod naprawczych bierzemy pod uwagę nie tylko rozległość uszkodzeń, ale także funkcję danej nawierzchni czy też rodzaj konstrukcji. Regeneracją dróg zajmują się firmy, wyspecjalizowane w przeprowadzaniu robót drogowych – na przykład firma Dromax.

Przebieg naprawy drogi

Do naprawy drogi stosowane są różne techniki – w zależności od wspomnianych wcześniej czynników. Ogólnie rzecz biorąc, zakłada się, iż droga, której uszkodzona część stanowi ponad 20% powierzchni wymaga całkowitej naprawy. Jeśli uszkodzenia wynoszą mniej niż 20%, to wykonuje się naprawę określaną jako cząstkowa. 

Głównym celem regeneracji warstwy powierzchniowej jest poprawa stanu i szorstkości. Dokonuje się tego za pomocą powierzchniowego utrwalenia lub cienkiej warstwy ścieralnej. Przy pierwszej opcji rodzaj utrwalenia powierzchniowego uzależniony jest od natężenia ruchu – wyróżniamy utrwalenie pojedyncze, klinowane oraz podwójne. Cienkie warstwy na zimno stosujemy przy drogach nadmiernie obciążonych – ich zadaniem jest wówczas naprawa nadmiernie porowatej i nieszczelnej powierzchni. Natomiast do regeneracji kolein oraz naprawy pęknięć często wykorzystywaną metodą jest frezowanie – częściowe lub całościowe. Wtedy poprawiana jest równość drogi. Utrata nośności nawierzchni wymaga już przebudowy układu konstrukcyjnego. 
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz