Artykuł sponsorowany

Na czym polega prowadzenie ksiąg rachunkowych?

Na czym polega prowadzenie ksiąg rachunkowych?

Każda firma ma obowiązek ewidencjonowania dokonywanych operacji gospodarczych. Sposób ewidencji zależy od formy prawnej, w jakiej działa firma, a także od osiąganego przez nią przychodu rocznego. Pełna księgowość to potoczne określenie sposobu ewidencji polegającego na prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Jest to najbardziej złożona forma ewidencji, w której prowadzeniu nieodzowna jest pomoc księgowej czy biura rachunkowego.

Jak wygląda prowadzenie ksiąg rachunkowych?

Prowadzenie ksiąg rachunkowych to forma rejestrowania przychodów i rozchodów, związana ze zdecydowanie większą ilością obowiązków, niż inne, uproszczone formy księgowości, takie jak prowadzenie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów czy prosta ewidencja przychodów. Konieczne jest prawidłowe ewidencjonowanie wszystkich zdarzeń gospodarczych oraz prowadzenie dodatkowych ewidencji, np. środków trwałych czy ewidencji magazynowych, a także sporządzanie sprawozdań finansowych na koniec każdego okresu sprawozdawczego. Dodatkowo niektóre podmioty (m.in. grupy kapitałowe, banki, zakłady ubezpieczeń i reasekuracji) mają obowiązek poddawania swoich sprawozdań badaniom przez biegłego rewidenta.

Księgi rachunkowe dostarczają informacji o rzeczywistej aktywności i sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. W ich skład wchodzą:

  • dziennik – zapis chronologiczny prowadzonych operacji,
  • konta księgi głównej – zapis wszystkich operacji,
  • konta księgi pomocniczej – zapisy dotyczące środków trwałych, wartości niematerialnych, prawnych, rozrachunków z kontrahentami i pracownikami, operacje sprzedaży i zakupów oraz kosztów,
  • zestawienia obrotów i sald księgi głównej,
  • zestawienia sald kont ksiąg pomocniczych,
  • wykaz aktywów i pasywów.

Kto musi prowadzić pełną księgowość?

Obowiązujące w Polsce przepisy nakładają obowiązek prowadzenia pełnej księgowości na wszelkie spółki, których wspólnikiem jest osoba prawna. Zobowiązane są do tego np. spółki handlowe (osobowe i kapitałowe, w tym również w organizacji). Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości obejmuje także:

  • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
  • spółki cywilne i jawne osób fizycznych,
  • spółki partnerskie oraz spółdzielnie,

których wartość przychodów netto za rok poprzedni wynosi w przeliczeniu na polską walutę co najmniej 2 mln euro. Szczegółowy opis podmiotów obowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych określony jest w art. 2 ustawy o rachunkowości.

Komu powierzyć prowadzenie pełnej księgowości?

Pełna księgowość to skomplikowana i zaawansowana forma prowadzenia ksiąg handlowych, wymagająca dużych nakładów pracy. Przepisy zmieniają się, a niektóre kwestie są niejednoznaczne i skomplikowane dla przedsiębiorców. Dlatego konieczna jest współpraca z profesjonalną księgową lub biurem rachunkowym.

Dobre biura księgowe i doradcy podatkowi świadczą specjalistyczne i kompleksowe usługi księgowe. Pozwala to z jednej strony na optymalizację wydatków — nie trzeba inwestować w zatrudnienie i szkolenie pracowników księgowych i kadrowych, z drugiej strony — zapewnia profesjonalizm i skuteczne zarządzanie finansami firmy. Jak podpowiada ekspert z biura podatkowego Tax-US sp. z o.o. w Katowicach.:

- Koniecznym jest wskazanie, że kancelarie doradców podatkowych czy biura rachunkowe objęte są obowiązkowym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej (OC) z tytułu świadczenia swoich usług. Zamierzając podpisać umowę z takim podmiotem, zawsze należy żądać okazania polisy OC biura rachunkowego czy doradcy podatkowego.

Warto wybrać biuro rachunkowe, które nie tylko zajmuje się prowadzeniem pełnej księgowości, ale zapewnia także współpracę z biegłymi rewidentami, radcami prawnymi i adwokatami oraz innymi podmiotami działającymi na rzecz przedsiębiorców.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz