Artykuł sponsorowany

Na czym polega nauczanie przedszkolne oparte o pedagogikę Montessori?

Na czym polega nauczanie przedszkolne oparte o pedagogikę Montessori?

Pedagogika Montessori, mimo iż jest metodą wychowywania dzieci opracowaną prawie 100 lat temu, nadal jest aktualna. Stosują ją dzisiaj najlepsze przedszkola w Europie Zachodniej. Filozofia, którą wyznawała włoska lekarka Maria Montessori, jest również chętnie wdrażana w polskich placówkach. Na czym ona polega i dlaczego rodzice dzieci powinni wybierać przedszkola, która opierają nauczanie o pedagogikę Montessori?

Główne założenia pedagogiki Montessori

Jednym z najważniejszych założeń pedagogiki Montessori jest indywidualne podejście do rozwoju dziecka. Nie tylko rodzic, ale także wychowawcy przedszkoli muszą dostosować sposób pracy do potrzeb oraz możliwości pociechy. Dzieci uczą się bowiem w różnym tempie, a odpowiednia stymulacja do działania pozwala znacznie rozwinąć ich wyobraźnię. Indywidualne podejście to również odkrywanie pasji i talentów przedszkolaka oraz zarażanie go pasją do odkrywania świata. Jak podkreślają doświadczeni pedagodzy PRZEDSZKOLA MONTESSORI z Krakowa, „dzieci montessoriańskie” to dzieci, które potrafią wyrażać siebie. Są one cierpliwe, wytrwałe, radosne i bardzo empatyczne. Czy wpływa na to jednak tylko indywidualne podejście?

Prócz indywidualnego rozwoju ważnym założeniem pedagogiki Montessori jest uczenie przez działanie. Dzieci muszą poprzez własne doświadczenie oraz przez codzienną spontaniczną aktywność nabywać nowych zdolność i umiejętności. Powinny być one wykształcane samodzielnie bez udziału rodzica czy nauczyciela. Ci muszą jednak w procesie wychowawczych współpracować i pomagać dzieciom. W ideach Montessori ważna jest zatem obserwacja pociech tak, by móc usuwać przeszkody w ich rozwoju. Dzieci muszą również uczyć się porządku, pracy w ciszy oraz muszą szybko przyswoić społeczne reguły. Istotna jest też koncentracja, która pomaga w dokładności działania.

Rola nauczyciela w założeniach pedagogiki Montessori

W pedagogice Montessori bardzo ważna jest rola zarówno rodzica, jak i nauczyciela w żłobku oraz przedszkolu, dlatego warto wybierać ośrodki czerpiące z wiedzy Marii Montessori. Włoska lekarka wyznawała, iż podstawowym zadaniem osób dorosłych w wychowaniu dziecka jest bezgraniczna wiara w jego umiejętności. Nauczyciel musi zatem zachęcać i motywować wychowanka do poznawania świata oraz samodzielnego odkrywania talentów. Musi również pomagać przedszkolakowi poprzez tworzenie odpowiedniego środowiska do eksplorowania przez niego nowych zagadnień. Istotna jest zatem obserwacja zachowań dziecka – należy pozwalać mu funkcjonować według jego własnych zasad.

Takie podejście nastawione na indywidualne nauczanie każdego dziecka w grupie pozwala osiągnąć lepsze efekty rozwoju, które przekładają się na wyniki w nauce, a także szybsze wykształcenie u najmłodszych silnych zainteresowań wielokrotnie przekuwanych w pasje na całe życie. Wiele badań dowiodło, że założenia pedagogiki Montessori pozwalają lepiej przygotować przedszkolaków do edukacji szkolnej. Dzieci są bardziej samodzielne, nie boją się wyzwań, łatwiej zawierają nowe znajomości i lepiej znoszą sytuacje stresowe. Nic zatem dziwnego, że dzisiaj wielu rodziców szuka przedszkoli, które praktykują założenia filozofii Montessori. Pedagodzy z najlepszych ośrodków instruują również dorosłych, jak przenieść je również do domu.

Wykorzystanie pomocy Montessori

Przedszkola, które opierają nauczanie o pedagogikę Montessori, wykorzystują w codziennej pracy z dziećmi specjalne pomoce Montessori, które zwane są materiałami Montessori. Zalicza się do nich zarówno przybory edukacyjne, jak i zabawki. Przygotowane zostały one zaś w taki sposób, by zachęcać dziecko do nauki poprzez działanie. Przybory edukacyjne Montessori rozwijają u przedszkolaków kreatywne myślenie, wiedzę ogólną, umiejętności psychoruchową, a także zmysły i tzw. motorykę precyzyjną (tj. zdolności manipulacyjne dłoni, palców itd.).

Podkreślić warto, że pomoce Montessori nastawione są na naukę jednej umiejętności dziecka w danym momencie. Dla przykładu odpowiednie narzędzie pomagają w nauce matematyki czy też w przyswajaniu języka obcego. Wiele materiałów przygotowanych jest też do rozwoju sztuki pisania, doskonalenia czytania, a także do poprawy mowy dziecka. Nie wszystkie przedszkola kładą silny nacisk w edukację wychowanków. To gwarantują właśnie ośrodki opierające pracę o filozofię Montessori. 

Opracowanie:
Kraków, Szwedzka 68 lok. 1
tel. 12 266 20 53
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz